400 000 jobb påverkas av brister i järnvägssystemet
I snart tio år har MTRX trafikerat sträckan Göteborg – Stockholm. Det har lett till prispress, ökat utbud, ökat kundfokus och utveckling av tågmarknaden. Svenskt Näringsliv arrangerade i veckan ett välbesökt seminarium om avreglering av järnvägen med spännande deltagande av bland andra Trafikverkets tidigare GD Gunnar Malm, MTRX:s tidigare vd Johan Söör och regeringens tidigare utredare av järnvägens organisation Gunnar Alexandersson. Stor enighet rådde – även från deltagande trafikpolitiker Ulrika Heie, (C) ordförande Trafikutskottet, Gunilla Svantorp (S) och Maria Stockhaus (M) – om att avregleringen och konkurrensutsättningen lett till stora nyttor. Dock är anläggningen sliten och utsätts för hårt tryck av den ständigt ökande tågtrafiken. Behovet av en fullbordad avreglering, med rimlig balans i villkoren för Trafikverkets leverans av tåglägen till branschen, lyftes av Tågföretagens förbundsdirektör Pierre Sandberg, med en tydlig adress till närvarande politiker.