19 mars 2021 Ett år med pandemin Det är nu ett år sedan WHO klassade covid-19 som en pandemi och ett år sedan det första svenska dödsfallet blev känt. Smittspridningen i Sverige eskalerade efter sportloven och i slutet av mars stod det …
8 mars 2021 30 procent kvinnor i branschen 18 procent kvinnor arbetar som lok-, tunneltåg- och spårvagnsförare och 58 procent kvinnor arbetar som tågvärdar, konduktörer och ombordpersonal bland våra medlemsföretag. Totalt antal kvinnor i branschen är 30 procent. I Europa jobbar det 21 …
12 februari 2021 Nyhetsbrev Fler restriktioner på kort varsel Tågföretagen har i veckan svarat på Socialdepartementets promemoria om tillfälliga smittskyddsåtgärder för långväga kollektivtrafik, där remisstiden var cirka 24 timmar. Flera av våra medlemsföretag har också skickat in egna remissvar, se remissvaren, för att ytterligare nyansera och förtydliga vad de nya restriktionerna i praktiken skulle innebära.
12 februari 2021 CER: Europas tågföretag behöver ekonomiskt stöd Vår intresseorganisation i Bryssel – CER – har skickat ett brev till Margrethe Vestager, EU:s konkurrenskommissionär och kommissionens vice ordförande om att EU-kommissionen bör signalera tydligt till medlemsstaterna att Europas tågföretag behöver ekonomiskt stöd för …
28 januari 2021 2021 är järnvägens år 2021 är det europeiska järnvägsåret, European Year of Rail. EU-kommissionen vill genom att fokusera på järnvägen som hållbart, smart och tryggt transportmedel uppmuntra till att både privatpersoner och företag att välja tåget och bidra till …
21 februari 2020 Nyhetsbrev Fyra skjortor och en plan B Fyra skjortor – det ska man ha med sig när man slutförhandlar EU:s långtidsbudget MFF. I alla fall om man lyssnar på Europeiska rådets ordförande Charles Michel. Om EU:s 27 regeringar kommit överens redan inom fyra skjortbyten är dock en helt annan fråga. Många är vi som tvivlar. Sverige tillhör ”the frugal four”, det vill säga ett av de fyra mest försiktiga länderna när det gäller ökning av EU:s långtidsbudget, framförallt med hänvisning till den kostsamma jordbrukspolitiken. Tågföretagen anser att en rejäl satsning på flaskhalsar och gränshinder i Europas transportsystem verkligen behövs. Vän av ordning tänker i synnerhet på ökat stöd till ERTMS-ombordutrustning. Men om vi ska kunna driva på mot en ökad satsning på den infrastruktur som långväga och gränsöverskridande klimatsmarta transporter kräver, ja då måste vi som nettobetalande medlemsstat också vara beredd att pitcha in ännu mer. Så enkelt är det. Och att Sverige som land skulle tjäna på en ökad EU-budget är en väl etablerad sanning.