Konkurrens på spåren – utmaningar och erfarenheter av järnvägens avreglering
Järnvägen i Sverige har kallats för världens mest avreglerade. Stämmer det och vilka erfarenheter går att dra av utvecklingen och hur ser dagens utmaningar ut? Det handlar Svenskt Näringslivs seminarium den 22 maj om.
En bakomliggande tanke är att konkurrensutsättning av en marknad ska bidra till innovation och högre kundnöjdhet.
Under 1980-talet beskrevs den svenska järnvägen inte sällan som en problemtyngd verksamhet för både skattebetalare och resenärer. Därefter har marknaden för person- och godstrafik öppnats upp och regioner getts möjlighet att upphandla lokal tågtrafik.
I avregleringens kölvatten har nya företag etablerat sig i Sverige och tågresandet ökat. Även EU ställer numera krav på marknadsöppning av medlemsländernas transportmarknader.
Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen, deltar i i panelsamtalet ”Behövs det ytterligare avregleringar av järnvägen?”
Läs mer och anmäl dig på svensktnaringsliv.se
Det finns i nuläget inga bokningsbara tillfällen för den här aktiviteten.
Har du frågor om aktiviteten?
Hör av dig
{{ contact.name }}
{{ contact.title }}
{{ contact.phone }} {{ contact.cellphone }} {{ contact.email }}