EU är arenan
EU-ordförandeskapet, som förberetts under en tid, är nu äntligen i full gång. Ett första möte mellan regeringen och kommissionen avlöpte i Kiruna i veckan. EU:s högsta beslutsfattare fick en inblick i vad den stora industriboomen i norr innebär. Fossilfri ståltillverkning och potential för europeisk utvinning av jordartsmetaller var en del av den svenska utställningen. Även om det inte står på dagordningen blir industrins stora transportbehov uppenbart för var och en som besöker Kiruna!
Strax före jul blev plötsligt utbyggnaden av nya stambanor EU-politik. Utbyggnaden av EU:s stomnätskorridorer – det så kallade TEN-T-nätet – pågår sedan årtionden och är ett viktigt bidrag till EU:s konkurrenskraft och välstånd. De planerade sträckningarna för nya stambanor som gällde intill strax före jul skulle enligt kommissionens förslag ingå i TEN-T-nätet. Vid ett möte med EU:s ministerråd den 5 december 2022 valde dock regeringen att föreslå ändringar av kommissionens förslag. Rent konkret innebär detta att delar av de planerade sträckningarna i södra Sverige har lyfts bort från EU:s stomnätskorridorer. Det får allvarliga effekter och försvårar Sveriges möjligheter att få återbäring på EU-medlemskapet – läs mer här.
Det kan knappast ha undgått någon att järnvägsbranschen varnat för att testperioden var alltför kort inför starten av MPK, Trafikverkets nya digitaliserade planeringssystem, i december . Branschen känner fortsatt av effekterna, inte minst godstrafiken har fått nytillkomna utmaningar och planeringspersonalen är hårt belastad. En dialog om ansvar för branschens ökade kostnader och förluster är nödvändig – läs mer här.
70 procent av lokförarutbildningar som anmälts till Myndigheten för Yrkeshögskolan blev beviljade start. Vi kommer inom de närmaste åren att utbilda närmare 636 lokförare.
Lyssna gärna till Tågföretagens ordförande Ted Söderholm i det senaste avsnittet av järnväg, där även Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana deltar. Samtalet, som handlar om järnvägsåret 2022, innehåller också en strimma av hopp för alla dem som hoppas att Ted fortsätter att bidra till vår branschs utveckling i framtiden!
Trevlig helg!
Regeringens beslut kan kosta skattebetalarna miljarder
När regeringen strax innan jul skrotade planerna på nya stambanor i södra Sverige, sa man också nej till framtida EU-stöd om planerna ändras igen. Det handlar om flera miljarder, menar Gustaf Engstrand på Tågföretagen. Han uppmanar regeringen att rita in banorna på EU:s kartor igen. Det innebär inte att de måste byggas, men att stödet säkras om planerna skulle ändras.
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se
Region Skåne och skånska kommuner ställer krav på regeringen om tågsträckan Lund-Hässleholm
Företrädare av olika politisk färg för Region Skåne och skånska kommuner uppmanar regeringen att fortsätta planera för fyrspår mellan Lund och Hässleholm. I ett gemensamt positionspapper förtydligar de skånska företrädarna hur regeringens revidering av den i juni 2022 beslutade nationella transportinfrastrukturplanen kan genomföras för att ge de bästa förutsättningarna för Skånes och hela Sveriges utveckling.
Läs pressmeddelandet på Moderaterna i Skånes sida på mynewsdesk.com
Det susar i spåren, om ett år i motvind
Tiden har kommit att summera järnvägsåret 2022. Enligt traditionen ombesörjs det av en prominent gäst, men ett år som 22 kör vi extra allt och dubbelt upp genom att bjuda in Roberto Maiorana och Ted Söderholm.
Lyssna på Järnvägspodden
Fossilfritt Sverige blir nyckelaktör när regeringen tar fram klimatplan
Arbetet med handlingsplanen kommer till stora delar bygga på de 22 färdplaner som branscherna som ingår i Fossilfritt Sverige har tagit fram. ”Glädjande” menar nationelle samordnaren Svante Axelsson.
Läs artikeln på aktuellhallberhet.se
Beskedet: Tågförbindelser till Landvetter flygplats ”ska förbättras”
Nyheter Det blir en helt ny järnväg mellan Borås och Göteborg, meddelar infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i en skriftlig kommentar till Borås Tidning. Enligt statsrådet medför det även förbättrade förbindelser med Landvetter flygplats.
Läs artikeln på harrydaposten.se
Nya svenska regeringen stoppar höghastighetsågsplaner, men vill utreda åtgärder för att kunna köra tåg i 250 km/h Hässleholm-Lund
Den 22 december meddelade regeringen att planeringen av nya stambanor för höghastighetståg avbryts. När det gäller sträckan Hässleholm-Lund avslutas det pågående arbetet helt. Istället vill regeringen ”utreda nya åtgärder i järnvägssystemet för hastigheter upp till som mest 250 km/tim”. Fokus är främst på att underlätta arbetspendling och godstransporter.
Läs artikeln på newsoresund.se
Släpp av vårens tågbiljetter dröjer – SJ väntar på Trafikverket
SJ kan ännu inte säga när vårens tågbiljetter släpps, men siktar på att det ska kunna ske senast i månadsskiftet januari/februari. – Vi hade såklart velat släppa biljetterna tidigare, men vi väntar på besked från Trafikverket, säger presskommunikatör Martina Nord.
Läs artikeln på dn.se
Efter nej till nya stambanor – näringslivet gräver upp stridsyxan
Efter regeringens besked före jul att man stoppar planerna på nya stambanor och snabbtåg i södra Sverige, växer nu kritiken från näringslivet. Vd:arna för de fyra handelskamrarna i södra Sverige, som representerar tusentals företag, kommer att uppvakta regeringen. ”Beskedet var väldigt tråkigt, en djup besvikelse”, säger Helena Zar Vallin, vd för Handelskammaren i Jönköpings län.
Lyssna på inlägget på sverigesradio.se
SJ kan inte säga när vårens tågbiljetter släpps
Trafikmyndigheten håller på att digitalisera sitt planeringssystem – det påverkar tågplanen för 2023 som kommer senare än vanligt, skriver Dagens Nyheter.
Läs artikeln på aftonbladet.se
Kiruna kräver statliga pengar efter fynd av metaller
Kiruna kommun vill få statliga pengar efter det fynd av metaller som gjort av gruvjätten LKAB. På torsdagen meddelade det statliga bolaget på en pressträff att man gjort det största fyndet i Europa av sällsynta jordartsmetaller.
Läs artikeln på di.se
Debatt: Inkludera Green Cargo i klimatmålsarbetet
Regeringen bör inkludera de statliga bolagen för att stötta ny-industrialiseringen i Norrland och Sveriges klimatsatsningar, skriver flera debattörer i ett gemensamt upprop.
Läs artikeln på di.se
Regeringen har glömt tågen utanför Stockholm
Regeringen har sagt nej till snabbtåg och mer järnväg mellan Västsveriges två största städer. Det kommer att få stora konsekvenser för både privatpersoner och näringslivet. Därför satsar Vänsterpartiet mest av alla partier på hållbara infrastrukturinvesteringar, skriver Linda Snecker (V), trafikpolitisk talesperson.
Läs artikeln på expressen.se
Europaspåret kan flytta en halv miljon lastbilar från väg till järnväg
Fler godstransporter ska flyttas från väg till järnväg för att säkra ett hållbart och effektivt transportsystem. En ny Öresundsförbindelse med kapacitet och redundans för godståg – Europaspåret mellan Landskrona och Köpenhamn – skulle innebära att 480 000 lastbilar årligen kan flyttas från väg till järnväg visar nya beräkningar.
Läs artikeln på dagensinfrastruktur.se
Kajsa Kettil: Sverige har inte råd att skippa spåren mellan Borås och Göteborg
Lokala makthavare och näringslivet har en viktig uppgift i år – att övertyga regeringen om att det måste gå att tågpendla mellan Västsveriges två största städer.
Läs artikeln på bt.se
Reportern förklarar: Arbetet med nya stambanor har pågått i decennier
Planen på nya stambanor för höghastighetståg via Jönköping stoppas, meddelade nya regeringen dagen före julafton. Arbetet med nya stambanor har pågått i decennier. Reporter Dan Segerson berättar om bakgrunden och vilka de olika argumenten för och emot är.
Lyssna på inslaget på sveriegesradio.se
Experten: Så kan höghastighetsbanan bli verklighet – ”Snabbare och billigare”
Efter regeringens nej till nya höghastighetsjärnvägar i södra Sverige, föreslår nu en av Sveriges främsta experter på privat finansiering av infrastruktur, att privata bolag ska bygga istället för staten. ”Det skulle bli både billigare och gå fortare”, säger Börje Lundvall, tidigare chefsanalytiker på Nordiska investeringsbanken.
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se