Ett år med många lärdomar till ända
Att fira jul med familj och släkt tillhör vår normalbild. Den som för ett år sedan beskrivit ett framtidsscenario liknande det vi har upplevt under 2020 hade lätt framstått som överdrivet pessimistisk. Likväl så kan vi nu se tillbaka på ett år där vi har varit tvungna att radikalt förändra vårt sätt att arbeta, umgås och leva. En ny normalbild alltså – är det ett läge som vi befinner oss i?
Ja, vi tror det och det kommer att dröja lång tid innan vi är tillbaka där vi var, om någonsin. Tågföretagen anpassade sig efter den första vågens smittspridning för att vara beredd på grön återstart till hösten 2020. Istället fick vi en andra våg av smittspridning. Vi har anpassat oss och vi fortsätter löpande att anpassa oss. Tågföretagen kommer naturligtvis att fortsätta att följa Folkhälsomyndighetens restriktioner, vilket innebär att vi planerar kommande månaders verksamhet på basis av dem.
Beteendeförändringarna har blivit en realitet. Vi har blivit bra på att anordna både distansmöten och coronasäkrade möten. Vi har skjutit upp en del aktiviteter tills normalbilden återställs något mer. Frågan bör ställas vad effekterna blir av en utdragen återställning och eventuellt kommande smittutbrott. Men just nu ska vi glädja oss åt att vaccinering kommer rulla ut under våren 2021 och att vi under jul och nyår kan få ett par veckors ledighet i lugn och ro.
Vi ska låta 2021 bli året där vi tar till vara på allt det vi lärt oss om digitalisering, effektivare möten, smart och hållbar mobilitet samt att det blir Year of Rail både i ord och handling!
Innan vi stänger för i år måste vi nämna ett par saker. Först – vi rekommenderar senaste Järnvägspodden med infrastrukturminister Tomas Eneroth, det blev en insiktsfull översikt över branschens möjligheter och bevis på ministerns stora engagemang för järnvägens roll i vårt samhälle. För det andra – vi har idag sammanställt ett utkast till remissvar avseende Trafikverkets rapport om inriktningsplaneringen inför kommande nationell plan. Vi ser fram emot era idéer och reflektioner inför att remissvaret slutligt lämnas in i slutet av januari 2021.
Med det återstår bara att önska god jul och gott nytt år!
Jullovslyssning på infrastrukturministern i Järnvägspodden
Mälardalsrådet och Trafikverket tillsätter storregionalt godstransportråd
Varje år fraktas 150 miljoner ton gods i Stockholm-Mälarregionen. Mälardalsrådet och Trafikverket tillsätter nu ett storregionalt godstransportråd för att öka effektiviteten och hållbarheten i godstransporterna. Godstransportrådet samlar ledande företrädare för regionens politik, akademi och näringsliv. Bakom arbetet står de sju länen i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits.
Läs artiklen på transportochlogistik.se
Svenska politiker om EU:s transportstrategi: ”Efterlängtad”
Med digitalisering och innovativa tekniklösningar hoppas EU kapa utsläppen från transportsektorn. Men är den nya strategin tillräckligt ambitiös? Vi ställde frågan till våra svenska parlamentariker i Bryssel.
Läs artikeln på di.se
Fundamentalt fel i EU:s strategi för fordonsektorn – ”inte mycket mer än fina ord”
I dagarna lanserades EU:s ”Sustainable and Smart Mobility”-strategi. Den är tyvärr inte mycket mer än fina ord som viskas när klimatstormen ryter, skriver 2030-sekretariatets vd Jakob Lagercrantz i en kommentar.
Läs artikeln på di.se
Arbetsgivare vill snabba upp Tillväxtverkets handläggning
Arbetsgivarorganisationen Almega vill att regeringen ålägger Tillväxtverket att klara granskningen av korttidsstödet på max en månad. – Nu kan företag få vänta i uppemot fem månader, det ökar risken för varsel och konkurs, säger Almegas vd Thomas Erséus.
Läs artikeln på dn.se
Premiär för SJ:s nattåg mellan Göteborg/Stockholm och Umeå
Den 13 december rullade tre nattåg från SJ ut från Göteborg, Stockholm och Umeå för första gången i ett nytt trafikupplägg.
Läs artikeln på turismnytt.se