Hoppa till innehåll
Pierre Sandberg Tågföretagen, Johan Wadman Svensk Kollektivtrafik
Pierre Sandberg, Tågföretagen och Johan Wadman, Svensk Kollektivtrafik

Upphandlad trafik − ett partnerskap mot gemensamma mål

Ett ökat nyttjande av kollektivtrafiken ökar produktiviteten, sysselsättningen och tillväxten samt bidrar till att alla ska kunna resa hållbart. Tågföretagen har tillsammans med Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik mot denna bakgrund satt som branschmål att fyra av tio motoriserade resor ska ske med kollektivtrafiken till år 2030. Hur detta kan uppnås diskuterades i torsdags på ett frukostseminarium i Näringslivets Hus.

En av frågorna som lyftes upp är vikten av långsiktighet i besluten som tas, särskilt vid upphandling. På järnvägssidan har ett problem varit det ökade antalet nödavtal där det varit tydligt att ursprungsavtalen inte har varit hållbara. Vid upphandling av kollektivtrafik är det också långa avtal som gäller, runt tio år. Då är det av särskild vikt med hållbara avtal som gynnar såväl leverantörer som utförare. För mycket fokus har bland annat legat på lågt pris och osunda riskfördelningar där utförarna ska ansvara för risker som den inte har rådighet över.

Problematiken togs upp i en paneldebatt på Järnvägsdagen där bland andra Tågföretagens förbundsdirektör Pierre Sandberg deltog.  Upphandlingsregelverket kräver som bekant att det anbud som visar lägst pris antas om kvalitetskriterierna inte ger tillräckligt utslag. Panelen var enig om att det behövs bra kvalitetskriterier, en hållbar prissättningsmodell och avtal med en balanserad riskfördelning.

I huvudsak är det tre perspektiv som bör tas med i syfte att förbättra framtida upphandlingar och affärsmodellen:

  • En rimlig riskfördelning – att den part som har rådighet över riskerna också bär dessa. Det ger också en bättre förutsägbarhet.
  • Att beställare och utförare utarbetar gemensamma mål, helst tillsammans med Trafikverket.
  • Att relationen aktörerna emellan ska präglas av partnerskap – det vill säga att lösa uppkommande utmaningar tillsammans.

Tågföretagen och Svensk Kollektivtrafik samarbetar och bedriver ett gemensamt arbete för att ta nästa steg mot balanserade affärsavtal. Hittillsvarande framdrift redovisas för riksdagens trafikutskott nästa vecka.

I veckan höll Trafikverket ett nationellt dialogmöte, där Tågföretagen och andra intresseorganisationer gavs möjligheten att presentera sina viktigaste bidrag till den kommande processen för den nationella planen. Gustaf Engstrand presenterade Tågföretagens prioriterade frågor såsom behovet av säkrade planer för långsiktiga investeringar och avbetalning av underhållsskulden, enligt denna översikt.

Medielänkar vecka 49

”Kortsiktighet präglar beslut om kollektivtrafiken”

Oerhört kortsiktiga beslut präglar kommuners och regioners politik när det gäller kollektivtrafiken. Det sa Sveriges Bussföretags ordförande Tomas Byberg vid en diskussion på torsdagsmorgonen om branschens gemensamma mål inför år 2030. Då ska fyra av tio motoriserade resor i landet ske med kollektivtrafik.
Läs artikeln på bussmagasinet.se

Bygg bort Sveriges längsta flaskhals

Ett snart hundraårigt enkelspår längs södra norrlandskusten bromsar utvecklingen i hela landet. Nu är det hög tid att bygga bort Sveriges längsta flaskhals. Det handlar om Sveriges konkurrenskraft, skriver ledande företrädare från politik och näringsliv längs Nya Ostkustbanan. 
Läs artikeln på di.se 

Tågföretagen: Lokförarbevis blir billigare – men grundproblemet kvarstår

Transportstyrelsen har sänkt avgiften för förnyelse av lokförarbevis till 2025 efter kritik från Tågföretagen. Trots sänkningen kvarstår utmaningen med finansieringen av en underskottstyngd myndighet.
Läs artikeln på jarnvagsnyheter.se

Green Cargo slutar trafikera flera orter – kan leda till fler lastbilar på vägarna

I mitten av december kommer Green Cargo att avsluta sin vagnslasttrafik till ett 30-tal orter i landet. Det innebär att flera företagare som idag får sin transport via det statliga godstågbolaget kan behöva lägga om sin transport till lastbilar istället.
Läs artikeln på svt.se

Snart klubbas infraplanen 2026–2037

Regeringens plan för transportinfrastrukturen har nu behandlats i Trafikutskottet. Utskottet i stort ställer sig bakom förslagen men oppositionspartierna har flera invändningar.
Läs artikeln på entreprenad.com 

Företagare: Politikerna måste enas om energin och järnvägarna

Kom överens långsiktigt om energin, infrastrukturen och skatter. Det krävs för att öka takten i omställningen. Det är några slutsatser som de fyra handelskamrarna i Väst- och Sydsverige drar av en enkät bland medlemsföretagen.
Läs artikeln på dn.se 

Grönt ljus för längre och tyngre godståg på svenska järnvägar

Längre och tyngre godståg får nu köra snabbare på Södra stambanan och Västkustbanan. Efter år av påtryckningar från bransch- och arbetsgivar­organisationen Tågföretagen möjliggörs detta genom nya bromsprocenttabeller, rapporterar de.
Läs artikeln på transportochlogistik.se

Inställda pågatåg blir ministerfråga: ”Oproportionerligt”

Järnvägsnätet fungerar för dåligt och regeringen lägger för lite pengar på att underhålla det. Det hävdar riksdagspolitikern Ola Möller (S) i en fråga till infrastrukturministern – och exemplifierar med pågatågstrafiken från Hässleholm.
Läs artikeln på kristianstadsbladet.se 

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och Flexirail AB som båda har lång erfarenhet av underhåll inom järnväg. Eleda stärker också sin ledande position inom markanläggning i Stockholm genom förvärvet av Marbit AB.
Läs pressreleasen på di.se