Hoppa till innehåll
tågspår efter snabbt åkande tåg

När får man fira en framgång?              

I veckan blev det klart att längre och tyngre godståg kommer att kunna framföras i högre hastigheter på svenska spår. Detta efter åratal av påtryckningar från Tågföretagen om att införa nya bromsprocenttabeller, som reglerar hur fort tåg får framföras utifrån dess bromsförmåga och signalsystem. Med denna reglering kommer hastighetsskillnaden mellan persontåg och godståg minska, vilket ökar kapaciteten på de aktuella banorna – banorna – Södra stambanan och Västkustbanan – och innebär att godstågen slipper stå ställas på sidospår för förbigångar, som kan sinka dem och ökar energiförbrukningen. Bromsprocenttabellerna kommer också vara anpassade till ERTMS. Pelle Andersson på Green Cargo som drivit på för detta sedan mer än 20 år konstaterar kort att ”det tog lite tid, men är väl värt att fira”. Läs mer om detta i den utmärkta artikeln på jarnvagar.nu.

Som med allt påverkansarbete tar det tid innan budskap  omsätts Tågföretagen har länge efterfrågat en sansad utrullningsplan och medfinansiering av fordonsägares investeringar. Under ett seminarium i veckan på SNS ”Regeringens satsningar på infrastruktur” ägnade infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) avsevärd tid till att tala om vikten av att ERTMS-utrullningen genomförs och att systemet ska vara utbyggt till år 2042 med en strategi för hur detta ska ske. Regeringen filar även på ett ett regeringsuppdrag till Trafikverket om ombordfinansiering – något som vi på Tågföretagen tryckt på är ett måste om vi ska nå en fullbordad utrullning av systemet. Ett mycket positivt utfall, i synnerhet eftersom ombordutrustningen av samtliga fordon behöver vara klar redan år 2030.

Så när det är det dags att fira en framgång? Det är mycket bra att regeringen förstår vikten och betydelsen av järnvägen för AB Sverige, i synnerhet eftersom järnvägen varit eftersatt i decennier. Dessa delsegrar om än sena – och resultaten låter vänta på sig lite till – är väl värda att fira!

Kom på frukostmöte i Näringslivet hus den 5 december kl 8.30 och hör mer om hur vi ska nå målet att 4 av 10 motoriserade resor vara kollektiva 2030. Anmäl dig genom att mejlaLäs mer här

Kapacitet kostar alltid pengar

Hur påverkas järnvägsbranschen, politiken och näringslivet när hela järnvägsstråk stängs av och vad kan vi lära oss av Västra stambanan som renoveras från och med 2025? Det var ett av de ämnen som diskuterades under årets Järnvägsdag. Läs mer

Begränsat högre kostnad för förnyat lokförarbevis

Efter bland annat Tågföretagens allvarliga kritik gentemot Transportstyrelsens höjda avgifter har kostnaden för ett förnyat lokförarbevis för 2025 nu gått ned med 900 kronor. Men grundproblemet att järnvägsföretag ska finansiera en myndighet som går med underskott består. Läs mer

Medielänkar vecka 48

Långa godståg blir snabbare

Från 1 juni nästa år kan långa godståg framföras i högre hastigheter på svenska spår. Godståg upp till 750 meter kommer att kunna köras i 100 km/h på sträckorna Malmö-Hallsberg och Malmö-Göteborg vilket ökar kapaciteten på Södra stambanan och Västkustbanan.
Läs artikeln på jarnvagar.nu

Skydda Västsverige mot extremväder – klimatanpassa vägar och spår

I klimatförändringarnas spår kan extremväder, som kraftiga skyfall, med stor sannolikhet komma att bli allt vanligare, vilket riskerar framkomligheten på Sveriges vägar och järnvägar. Vi behöver därför skyndsamt se klimatanpassade åtgärder för att minska risk för jordskred och vägras, skriver Nils Paul och Rudolf Antoni.
Läs artikeln på gp.se

Nytt program för att nå branschmålet om 4 av 10 kollektiva resor 2030

Kollektivtrafiken.se är ett branschgemensamt projekt som drivs av Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen. Tillsammans har vi tagit fram mål, visioner och konkreta förslag på hur vi kan utveckla kollektivtrafiken i Sverige. På Persontrafik 2024 presenterade vi arbetet och vår nya programförklaring för att nå målet om att 2030 ska 4 av 10 motoriserade resor vara kollektiva.
Läs artikeln på rt-forum.se

Nu är tid för kraftsamling runt Arlanda

Det är rörigt i svenskt inrikesflyg. I september kom beskedet att flygbolaget Bra blir underleverantör till SAS. Det innebär att nästan samtliga inrikeslinjer som finns på Bromma ska flytta till Arlanda.
Läs artikeln på di.se