Hoppa till innehåll
tåg ovanifrån som åker genom skog

Det handlar om de stora transportstråken

Den bristfälliga infrastrukturen och inte minst järnvägssystemet, är ett hinder för Sveriges tillväxt. Göran Persson, tidigare statsminister, konstaterar under seminariet Klart spår för ökad tillväxt i tisdags att det behövs politisk enighet med breda beslut och långsiktighet för att nå järnvägens fulla potential.

På seminariet lanserades rapporten Klart spår för ökad tillväxt inom ramen för Omtag Svensk Järnväg. I rapporten finns intervjuer med industriledare, ekonomer och samhällsdebattörer som ger sin syn på Sveriges behov av satsningar på järnvägen och hur dessa kan bli verklighet. En av de intervjuade är Linus Eriksson, vd Öresundsbron, som säger att Sverige borde inspireras av Danmark där stora infrastrukturprojekt planeras i större ”infrastrukturpakker”, där man utgår från hela stråk. Detta innebär att investeringen i exempelvis Fehmarn Bält har förankrats hela vägen till Köpenhamn för att kunna hantera den kapacitetsökning som Fehmarn Bält antas generera efter invigningen 2029. Flaskhalsar byggs alltså bort innan de ens uppstår. Läs mer om tillväxtseminariet

Kapacitetsbegränsningarna i det svenska järnvägsnätet är utbredda och utgör, tillsammans med underhållsskulden, stora hinder för utvecklingen av järnvägen. Efterfrågan på järnvägens tjänster växer och behovet av mer kapacitet är verkligen alarmerande. I södra Sverige är kapacitetsbegränsningarna påtagliga.

Kapacitetsbegränsningarna är inte enbart koncentrerade till södra Sverige, det är en nationell utmaning. Regeringens målbild att knyta samman Sverige, med genomgående stråk, är eftersträvansvärd. I södra Sverige utgör dock de bekräftade satsningarna Ostlänken, Göteborg – Borås och Lund-Hässleholm endast delar av en helhet. Många aktörer, däribland kommunalråd utmed tänkta sträckningar, handelskamrar och Trafikverket i rapporten Kapacitetsanalys för södra Sveriges järnvägssystem

Järnvägsbranschen är årets bransch 2024! På en galakväll inför 400 i publiken utsågs den 8 oktober järnvägsbranschen till Årets Bransch av Karriärföretagen. För att vinna priset ska branschen utmärka sig inom employer branding och framgångsrikt attrahera och behålla talanger. Vi glädjer oss åt detta som visar tydligt att vår bransch är på rätt spår.

Medielänkar vecka 41

Så ska näringslivet lösa krisen i infrastrukturen – ”Väldigt spännande”

Trängselskatt, avgifter och diverse bidrag från allt från Nato och EU till offentliga aktörer och näringslivet. Så ser regeringens plan ut för att få den färska infrastrukturplanen att räcka längre. Men näringslivet oroas av att järnvägen får stå tillbaka. ”Det finns alla möjligheter att arbeta mer effektivt”, säger Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef på Tågföretagen, till TN.
Läs artikeln på tn.se

Göran Perssons attack mot kaoset på järnvägen: ”Gör något för guds skull”

Sveriges järnväg rasar i internationella mätningar och näringslivet larmar om konsekvenserna. Sverige saknar visioner, menar tidigare statsminister Göran Persson, som nu ger sig in i debatten. ”Ingen sätter dagordningen i den här frågan. Ingen!”, säger han och varnar för att vi halkar efter andra länder.
Läs artikeln på tn.se

Järnvägskaoset hindrar Sveriges tillväxt

Industriledare, ekonomer och samhällsdebattörer varnar för att ett otillräckligt järnvägssystem riskerar att skada landets långsiktiga tillväxtpotential.
Läs artikeln på branschaktuellt.se

Ny rapport: Brister i järnvägssystemet hotar Sveriges tillväxt

Enligt en ny rapport från Tågföretagen utgör Sveriges bristfälliga järnvägssystem ett allvarligt hinder för landets ekonomiska tillväxt. Rapporten ”Klart spår för ökad tillväxt” presenterades den 8 oktober och visar att infrastrukturen måste förbättras för att möta framtida behov. Tågföretagen konstaterar att otillräckliga investeringar under lång tid har satt landets industriförmåga på spel.

Drömmen om ny järnväg

För snart två år sen avbröt regeringen planerna på nya stambanor för höghastighetståg i södra Sverige. Samtidigt finns de som fortsätter tro på ytterligare järnväg, som knyter samman städer som saknar snabba tågförbindelser mellan sig idag. Kan det till slut bli så att vi att vi trots allt kommer stå där med något som påminner om de nya stambanorna i framtiden?
Lyssna på reportaget på sverigesradio.se

EU-kommissionen godkänner polskt stödprogram på 112 miljoner euro för att installera ERTMS-utrustning

Europeiska kommissionen har godkänt ett polskt stödprogram på 112 miljoner euro, som syftar till att undanröja tekniska hinder för interoperabiliteten inom järnvägstrafiken i enlighet med EU:s regler om statligt stöd. Programmets mål är att främja en övergång av gods- och persontransporter från väg till järnväg samt att öka järnvägstransportens säkerhet och effektivitet.
Läs artikeln på infrastrukturnyheter.se

”Förstår den Stockholmspräglade regeringen vad som pågår i Skåne?”

Den som vill se ett fungerande järnvägsnät är idag hänvisad till historieböckerna och får bläddra nästan hundra år bakåt. Men regeringen saknar analys, skriver företrädare för Socialdemokraterna om den nya infrastrukturpropositionen.
Läs artikeln på sydsvenskan.se

Kommer 1171 miljarder få tågen att gå i tid?

Satsas pengarna på rätt saker? Och hur vet vi vad som är rätt?
Lyssna på podden från SvD:s ledarredaktion på svd.se