Hoppa till innehåll

Kapacitets­brist störst hinder för järnvägens utveckling

Kapacitetsbegränsningarna i det svenska järnvägsnätet är utbredda och tillsammans med underhållsskulden utgör stora hinder för utvecklingen av järnvägen. Efterfrågan på järnvägens tjänster växer och behovet av mer kapacitet är alarmerande. Det handlar Tobias Sandblands reportage i God morgon, världen om.

I södra Sverige, länken ut till kontinenten, är kapacitetsbegränsningarna påtagliga. . I första hand handlar dessa om både väg- och järnvägsinfrastrukturen i Sverige och även om vi ofta pratar om att vi behöver en mer kapacitetsstark Öresundsförbindelse råder det kapacitetsbrist även på järnvägen längre in i landet. En viktig åtgärd för ökad kapacitet i södra Sverige och över Öresund är dubbelspår mellan Hässleholm och Lund.

Kapacitetsbristen är en nationell utmaning

Men politiken svängde och den nytillträdda regeringen valde att skifta fokus från utbyggnad till underhåll av järnvägsinfrastrukturen. Kostnaderna för projektet hade ökat och det gällde även kostnaderna för underhåll av väg och järnväg. Det kom kritik från många olika håll. Planerna ändrades dock och Trafikverket har efter valet fått nya besked att Ostlänken ska byggas, Göteborg och Borås ska knytas ihop och järnvägen i Skåne ska stärkas. Men att stråkvis knyta samman hela södra Sverige och därmed öka hela systemets kapacitet var inte längre aktuellt.

Vad händer med Sverigeförhandlingen?

För kommunerna som har gjort sin hemläxa i och med Sverigeförhandlingen, och stod redo att börja bygga nya bostadsområden i samband med att nya stationer skulle byggas, är besvikna. På några håll har kommunerna nu tagit saker i egna händer och till exempel vid Landvetter flygplatsplaneras nu för fyrspår där  kommunerna och regionen går in med pengar för att det ska bli verklighet.

− Ja, det var jätteledsamt. Många kommuner gjorde ju en jätteläxa i den här förhandlingen som var Sverigeförhandlingen, med sikte på hur mycket kan vi bygga ut i våra kommuner om vi nu får stationsläge här och så vidare. Så i min värld så vart det där en liten pyspunka och väldigt ledsamt, säger Jan-Ove Larsson, (M) regionråd Östergötland.

Tre timmar till Hamburg

I Skåne ser de på hur Danmark och Tyskland bygger ut järnvägen och för att vara redo för Fehmarn Bält-förbindelsen 2029. Från Malmö är det då bara tre timmar till Hamburg med tåg. Men vägen upp från Malmö till resten av Sverige kommer att se ut som den gör idag. Trafikverkets rapport Kapacitetsanalys för södra Sveriges järnvägssystem anger att de största bristerna kommer att märkas på Södra och Västra stambanorna eftersom en stor del av trafiken förs fram i olika hastigheter. Det ser ut som om att den svenska järnvägstrafiken kommer förbli densamma trots dessa möjligheter till ökade transporter ut i Europa.

2045 när de aktiviteter som beskrivs i nationell plan är genomförda ökar kapaciteten på stambanorna, men både Södra och Västra stambanorna kommer ha kvar kapacitetsbrister. Det gäller även omloppsnära uppställning i Stockholm, Göteborg och Malmö. Transporttiderna kommer att ha förbättrats marginellt jämfört med före år 2000.