
Effektivare samhällsutveckling med Myndighet X
Genom att låta myndigheterna inrätta fristående och fokuserade specialenheter, med tydliga mandat och mål, kan vi öka drivkrafterna och ansvaret för ett effektivare bruk av befintliga resurser. Låt oss därför introducera Myndighet X. Det skriver Tågföretagen i en debattartikel tillsammans med Almega och Innovationsföretagen idag på Dagens industri.
Det investeras oerhörda summor, främst skattemedel, i svensk samhällsutveckling. För att säkerställa maximerad effekt av dessa satsningar är det dock dags att våga bryta gamla mönster. Genom att låta myndigheterna inrätta fristående och fokuserade specialenheter, med tydliga mandat och mål, kan vi öka drivkrafterna och ansvaret för ett effektivare bruk av befintliga resurser. Låt oss därför introducera Myndighet X.
Ta svensk transportinfrastruktur som exempel. Fram till 2038 ska Sverige investera nästan 1 200 nya miljarder för att säkerställa effektiva och hållbara transporter för både människor och gods, en ökning med 27 procent jämfört med den förra 12- årsplanen. Den oerhörda summan till trots är det ändå för lite – behoven är långt större. Vår transportinfrastruktur är överbelastad och marginalerna små vilket har lett till sämre tillförlitlighet och minskad konkurrenskraft. De pågående klimatförändringarna kräver ytterligare investeringar i underhåll, förebyggande åtgärder och kapacitet. Nato-medlemskapet likaså.
Samtidigt stavas lösningen inte bara ”mer pengar”. Dessa behövs helt visst, men för att kunna sluta gapet mellan behov och resurser krävs även innovation. Decennier av skenande kostnader och oändliga projekttider måste få ett stopp. Det är dags att konkurrensutsätta Trafikverket.
Dagens centraliserade statsförvaltning stammar från 1600-talet och Axel Oxenstierna. Då var hans myndighetsstruktur revolutionerande och med tidens mått mätt ett under av effektivitet. Nu, nästan 400 år senare, kan samma struktur fortfarande skönjas inom svensk statsförvaltning. Precis som många av dess fördelar – och nackdelar.
Stordrift kan innebära effektivitetsvinster genom standardiserade processer och samordning, men har samtidigt betydande avigsidor. Ju större myndigheter, desto sämre förutsättningar för en effektiv förvaltning och beslutskraft. Stora organisationer blir mer trögrörliga och byråkratiska och mindre benägna att anpassa sig till snabba förändringar. Riksrevisionen och Statskontoret har också upprepade gånger pekat på ineffektiviteten hos våra stora myndigheter.
Ett sätt att möta dessa utmaningar skulle vara att, inom respektive myndighet, skapa en Myndighet X, en enhet med tydligt mandat, bestämda mål, stor handlingsfrihet samt fristående från den traditionella myndighetsstrukturen. Dessa enheter skulle främja snabbhet och innovation utan att äventyra vare sig huvuduppdraget från regeringen eller demokratin.
Uppdragsformuleringen för Myndighet X kan med fördel inspireras av näringslivet, där det ofta är just separata innovationsenheter som driver utvecklingen framåt. Ett vanligt sätt för att uppnå mer effektiva leveranser är exempelvis att dela upp ett uppdrag i sprintar – kortare, tidsbestämda cykler – vilket möjliggör snabbare och mer regelbundna resultat. Detta tillvägagångssätt är i princip direkt applicerbart på ett typiskt Myndighet X-uppdrag.
Det bör dock tilläggas att vi i första hand talar om effektivisering av myndigheter vars primära verksamhet inte är klassisk myndighetsutövning, utan där tonvikten ligger på samhällsbyggande.
Tillbaka till vårt exempel med Trafikverket. Myndigheten har vuxit kraftigt de senaste åren. Sedan 2017 har antalet anställda ökat med över 50 procent, från knappt 7 000 till drygt 10 000 personer. Och flera utredningar, däribland myndighetens eget inriktningsunderlag, visar på bristande effektivitet.
Här skulle en Myndighet X kunna ges i uppdrag att snabbt utveckla och bygga ut utvalda delar av transportinfrastrukturen. Genom att ge Myndighet X frihet att rekrytera specialistkompetens, använda innovativa upphandlingsmetoder och belöna resultat skulle en kultur av effektivitet och innovation kunna skapas.
Ytterligare en välkommen effekt med Myndighet X är dess potential att skapa så kallad institutionell konkurrens. Det nya sättet att arbeta kan inspirera och förbättra även de traditionella myndigheternas arbetssätt och i förlängningen leda till bättre resultat och mer lärande inom hela den offentliga sektorn.
Vad gäller transportinfrastruktur har vårt grannland Norge redan visat vägen. Med Nye Veier, ett statligt bolag som ansvarar för specifika projekt inom infrastrukturutbyggnad, har de bevisligen lyckats minska kostnaderna och förkorta byggtiderna. Det är dags att även svenska politiker vidgar sina perspektiv och skapar förutsättningar för en mer dynamisk och effektiv offentlig sektor.
Varför inte börja med att låta en Myndighet X hjälpa till med Sveriges eftersatta transportinfrastruktur?
Fredrik Östbom, näringspolitisk chef, Almega
Joakim Bourelius, näringspolitisk chef, Innovationsföretagen
Pierre Sandberg, förbundsdirektör, Tågföretagen