Hoppa till innehåll

Planeringsdirektiven innefattar en del nyheter jämfört med tidigare. Det är synnerligen välkommet att Trafikverket ska redovisa hur stor andel av den totala underhållsskulden i järnvägsinfrastrukturen som återtas inom planperioden samt översiktligt uppskatta när resterande delar av det eftersatta järnvägsunderhållet kan omhändertas i kommande planperioder. Allt under förutsättningen att nödvändiga anpassningar till en höjd ambitionsnivå och teknikutveckling sker. Med ett allvarligt säkerhetspolitiskt läge är det viktigt att Sverige utvecklar ett integrerat och sammanhängande transportsystem. Därmed stärker vi vår position både inom landet och gentemot omvärlden.

Fokuset på att få mer infrastruktur för pengarna och samhällelig nytta är hälsosam. Regeringen vill se en utveckling av sammanhängande stråk och tydligare systemsyn i bedömningen av åtgärder för att öka samhällsnyttan av transportinfrastruktur. Sammanhållna transportstråk gynnar industrins konkurrenskraft och Sveriges attraktivitet och ekonomiska tillväxt stärks. Effekterna är dock svåra att fånga i samhällsekonomiska kalkylmodeller – som har begränsad träffsäkerhet. Därför är det bra – och välbehövligt – att regeringen nu uppmanar Trafikverket att inom ramen för samhällsekonomisk lönsamhet ska säkerställa industrins konkurrenskraft, där vi vet att järnvägen har enormt stor betydelse

Regeringen fördjupar i direktiven förutsättningarna för alternativ finansiering, och uppgiften lämnas till Trafikverket att inkomma med förslag på objekt enligt tydliga kriterier. Dock saknar vi perspektiv på alternativ organisation av utbyggnad av infrastruktur som – oavsett finansieringsform – är ett viktigt spår att utforska vidare inom infrastrukturplaneringen. I veckan debatterade Tågföretagen, tillsammans med Almega och Innovationsföretagen, frågan i en gemensam debattartikel i Dagens industri.

Vi ser fram emot ett fortsatt spännande infrastrukturår 2025.

Ny cybersäkerhetsstrategi

Den 20 mars presenterade minister för civilt försvar Carl-Oscar Bohlin den nya nationella strategin för cybersäkerhet, som sträcker sig över åren 2025–2029.

Regeringen betonar att digitalisering och cybersäkerhet är en viktig del av Sveriges totalförsvar, vilket är av särskilt stor vikt när samhället utsätts för påfrestningar, såväl internt som externt.

Strategin består av tre pelare som innehåller ett antal mål som syftar till att möta de hot och sårbarheter som redogörs i strategin:

  • Pelare A: Systematiskt och effektivt cybersäkerhetsarbete,
  • Pelare B: Utvecklad kunskap och kompetensutveckling inom cybersäkerhet och,
  • Pelare C: Förmåga att förhindra och hantera cybersäkerhetsincidenter.

Den nya cyberssäkerhetsstrategin återfinner ni här för vidare läsning.

Medielänkar vecka 12

Effektivare samhällsutveckling med Myndighet X

Genom att låta myndigheterna inrätta fristående och fokuserade specialenheter, med tydliga mandat och mål, kan vi öka drivkrafterna och ansvaret för ett effektivare bruk av befintliga resurser. Låt oss därför introducera Myndighet X, skriver Fredrik Östbom, näringspolitisk chef, Almega, Joakim Bourelius, näringspolitisk chef, Innovationsföretagen och Pierre Sandberg, förbundsdirektör, Tågföretagen.
Läs artikeln på di.se

Behöver Trafikverket konkurrensutsättas?

2015 etablerades Nye Veier i Norge, ett statligt ägt bolag med uppdraget att, vid sidan om Statens vegvesen, planera, bygga, driva och underhålla större vägprojekt. Syftet med organisationen är att öka effektiviteten genom att utmana traditionella arbetsmetoder inom infrastrukturområdet.
Se seminariet på sns.se 

Vägunderhållet höjs med 48 procent – järnvägen får 5 procent

Regeringens anslag för att förbättra vägarna höjs med 48 procent och ska få bort hela ”underhållsskulden” på tolv år. Järnvägarna, däremot, får 5 procent mer – och betar endast marginellt av ”skulden” på det eftersatta underhållet. – Vi utesluter inte att skjuta till mer pengar om de åtgärder vi begärt inte räcker, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
Läs artikeln på dn.se

Tågtrafiken stoppas 16 helger i år

Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås stoppas under 16 veckoslut i år. SJ och VR kör snabbtågen via Borås och Trollhättan. Pendeltåg, regionaltåg och några VR-tåg ersätts med buss.
Läs artikeln på jarnvagar.nu

Tidöpartierna satsar halv miljard på vägunderhåll

Regeringen är överens med Sverigedemokraterna om att satsa 500 miljoner kronor på att underhålla vägar runtom i landet i vårändringsbudgeten. Tidöpartierna har tidigare fått kritik från oppositionen för att de inte satsar mer på att reparera järnvägen, men Sverigedemokraterna tillbakavisar den.
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se

”Sluta sopa och sätt spaden i marken”​

Mer fart, snabbare avbetalning på underhållsskulden och nya metoder och maskiner som gör skillnad så att vi får spaden i backen. Det var tydliga besked från infrastrukturminister Andreas Carlson på JBS-konferensen förra veckan.
Läs artikeln på jarnvagar.nu

Kollektivtrafikkamp fortsätter – nu kommer regionerna

När regionföreträdare bjuds in till Trafikutskottet i veckan, skiljer förväntningarna sig åt mellan partier i utskottet.
Läs artikeln på altinget.se

Tidigare statssekreterare ska förhandla om infrastrukturen för Stockholm

Mattias Landgren, tidigare statssekreterare hos bostadsminister Johan Danielsson (S) får i uppdrag att förhandla om Sverigeförhandlingen för Stockholm. Bakgrunden är att de kraftigt ökade kostnaderna. I uppdraget ingår också att titta på finansiering av en den så kallade Östliga förbindelsen.
Läs artikeln på altinget.se

Så påverkas svenska företag av säkerhetsläget

Johan Sjöberg, ansvarig för säkerhets- och försvarspolicyfrågor, ger en lägesuppdatering om den säkerhets- och försvarspolitiska utvecklingen med särskilt fokus på hur Rysslands aggressionskrig i Ukraina påverkar svenska företag säkerhetspolitiskt och handelsmässigt. Hur påverkas till exempel handelsrelationerna och hur slår sanktioner och motsanktioner mot olika branscher?
Läs artikeln på svensktnaringsliv.se

Mer väg och järnväg åt folket – En valfråga 2026?

Infrastrukturskulden har byggts upp under decennier. Trots ständigt ökande budgetar fortsätter behoven att växa – i takt med att konkurrenskraft, klimatmål och motståndskraft ställer allt högre krav. Samtidigt skenar kostnaderna för varje ny meter väg och järnväg. Flera partier ser de gemensamma utmaningarna, men vilka är deras lösningar? Är det bara en fråga om mer pengar eller handlar det i stället om mer “pang för pengarna”?
Läs artikeln på innovationsforetagen.se

Historiskt: Stockholms tunnelbana får sin första station under vatten

Ett av Stockholms mest ambitiösa infrastrukturprojekt närmar sig en viktig milstolpe. I Lumaparken pågår de sista sprängningsarbetena för vad som ska bli den första stationen i stadens tunnelbana som ligger under vatten.
Läs artikeln på dagensps.se