
Det handlar om konkurrenskraften
”I grunden talar vi om att EU ska genomföra den inre marknaden… och det handlar om fysisk infrastruktur som järnvägsspår.” Det sa Jacob Wallenberg, ordförande Investor och Svenskt Näringsliv, i en intervju i senaste Agenda på SVT. Bakgrunden är att EU tappar i konkurrenskraft i jämförelse med USA och Kina. Det är en träffsäker slutsats av den tydliga kopplingen mellan infrastruktur och konkurrenskraft från vår viktigaste näringslivsföreträdare.
I veckan presenterades EU-kommissionens Konkurrenskraftkompass, med fokus på att skapa regelförenklingar i syfte att minska byråkratin, accelerera EU:s ekonomi och därmed öka konkurrenskraften. I praktiken innebär detta också att kraven som följer ur EU:s Green Deal kan komma att lättas upp, men med fortsatt inriktning på att nå högt ställda klimatmål och ett hållbart samhälle. Transporternas effektivitet är en avgörande faktor för ökad konkurrenskraft och EU:s beredskap, vilket bekräftas i det omfattande grunddokumentet.
I samband med Svenskt Näringslivs 50-årsjubileum i Bryssel var Tågföretagen, tillsammans med Skogsindustrierna och Transportindustriförbundet, på plats i Bryssel för att betona värdet av väl fungerande gränsöverskridande transporter, i synnerhet inför framförhandlandet av den kommande kapacitetsförordningen. Vår delegation, under ledning av Henrik Dahlin, Tågföretagens vice ordförande och vd Green Cargo, fick till ett antal givande samtal med EU-parlamentariker som Johan Danielsson (S), Tomas Tobé (M), EU-kommissionär Jessika Roswall, EU-minister Jessica Rosencrantz, högre tjänstemän hos kommissionen, svenska representationen i Bryssel och andra centrala beslutsfattare, inklusive Jacob Wallenberg.
Sveriges geografiska läge kan bidra till att EU känns ”långt ifrån”. Den bilden riskerar att förstärkas utan investeringar i ökad kapacitet för järnvägen, vilket kommer märkas när Fehmarn Bält-förbindelsen står klar 2029. 35 mil nya dubbelspår är i det närmaste ett oeftergivligt krav från framtiden, som skulle öka kopplingen till kontinenten och gynna såväl Sveriges och EU:s konkurrenskraft som vår beredskap.
Något som dessvärre också sätter käppar i hjulen för konkurrenskraften är de nya höjda banavgifterna, som slår hårt mot industrin och transporter av tungt gods, vilket Skogsindustrierna lyfte fram i veckan. En höjning av miljökompensationen skulle vara en enkel lösning kortsiktigt. Argumenten för att stärka konkurrenskraften för järnvägstransporter – och skapa ett ”level playing field” som efterlyses när näringslivsföreträdare lyfter konkurrenskraften – är glasklara enligt Trafikanalys rapporter som visar att godstransporter på järnväg, genom skatter och avgifter, mycket bättre står för sin samhällsbelastning än vägtransporter.
Fem av sex ansökta lokförarutbildningar beviljades av Myndigheten för yrkeshögskolan, MYH, vilket ger totalt 420 utbildningsplatser under kommande år. Inom kategorin för järnvägsrelaterade utbildningar har, förutom lokförare, även utbildning till mätningsingenjör, mätningstekniker, järnvägsingenjör, järnvägstekniker och projektör järnväg beviljats utbildningsplatser. Läs mer
Tung industri i hela landet drabbas, varnar företag och experter. Nu kräver de att regeringen medger undantag från banavgiftshöjningarna. ”Man kämpar år efter år för att minska utsläppen genom att använda järnvägen men i stället så drabbas man av den här enorma kostnadsökningen”, säger Mats Erkén, vd på transport- och logistikbolaget ScandFibre, till TN.
Läs artikeln på tn.se
”Öresundsbron öppnade möjligheter. De bästa åren ligger framför oss.”
Det finns en ännu ouppfylld potential, skriver Linus Eriksson, vd för Øresundsbrokonsortiet.
Läs artikeln på sydsvenskan.se
Infrastrukturministern: ”Stor dag för svenskt-finskt samarbete”
Den nya järnvägsförbindelsen mellan Sverige och Finland har invigts. Infrastruktur- och bostadsministern Andreas Carlson ser den som viktig för beredskapen, men också för arbetspendlingen. – Det här är en stor dag för svenskt-finskt samarbete i den här delen av Norden, säger han.
Läs artikeln på nsd.se
Gruvbolag rasar mot kraftigt höjda avgifter: ”Suger ut norra Sverige”
Gruvföretag kan tvingas betala för utbyggnaden av järnvägen i Norrbotten – även om de inte använder sträckan. – Fullständigt orimligt. Det hade aldrig accepterats av industrier söderut, säger Kaunis Irons ordförande Anders Sundström.
Läs artikeln på dn.se
”Att regeringen saknar ambitioner för järnvägen kostar både Skåne och Sverige dyrt.”
Ett av de första beslut regeringen tog efter valet 2022 var att pausa byggandet av dubbelspåret mellan Hässleholm och Lund, skriver Ulrika Heie och Niels Paarup Petersen, företrädare för Centerpartiet.
Läs artikeln på hd.se
Efter Stockholmsdebatt om kollektivtrafiken – nu bjuds fler regioner in till trafikutskottet
Kollektivtrafiksituationen i Stockholmsregionen behövde sättas under lupp av trafikutskottet, menade M:s trafikpolitiska talesperson. Men istället för att bara MP:s Anton Fendert får komma, erbjuds nu också företrädare för fler regioner att komma till utskottet.
”Regeringen kommer inte undan att bygga nya stambanor”
LINKÖPING. Den svenska järnvägen behöver omkring 35 mil nya dubbelspår enligt en färsk utredning från Trafikverket. – Regeringen kommer inte undan att bygga nya stambanor, säger Ulrika Heie, ordförande i riksdagens trafikutskott.
Läs artikeln på dn.se
Replik: Inget ansvarsfullt med att göra inget
I en debattartikel i Di (22/1) anklagar Moderaterna MP och V för att bedriva en ‘Lyxfällan’-politik. I verkligheten är det tvärtom. Miljöpartiet föreslår investeringar som bygger Sverige starkt för framtiden samtidigt som regeringen lånar för att sänka skatten för höginkomsttagare.
Läs artikeln på di.se
Uppdraget: Se över klimatpolitikens mål
Regeringen och Sverigedemokraterna vill se över etappmålen för Sveriges klimatpolitik. Syftet är att de ska anpassas mer till EU:s lagstiftning. – Det finns inget utrymme för ambitionssänkningar, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).
Läs artikeln på aftonbladet.se
Brist på arbetskraft hotar infrastrukturprojekt i Stockholm-Mälardalsregionen
Det planeras omfattande investeringar i infrastrukturen i Stockholm-Mälarregionen under de kommande åren, men det råder brist på arbetskraft för att genomföra dessa projekt. En ny rapport från Mälardalsrådet, där Byggföretagen har deltagit, belyser behovet av kraftig kompetensökning inom kritiska yrken som är kopplade till anläggning och underhåll av infrastruktur, särskilt inom vägtrafik, järnväg, luftfart och sjöfart.
Läs artikeln på byggnyheter.se
Foto: PHNX agency