Mot 2025!
Året lider mot sitt slut och det är dags att blicka tillbaka på året som har gått. Under 2024 har järnvägens betydelse för transportsystemet presenterats i ett nytt – starkare – ljus. Bland annat har vikten av en väl fungerande järnväg betonats och bekräftats av politiken, inte minst genom ökade anslag till järnvägsunderhållet i infrastrukturpropositionen. Med anledning av det ansträngda säkerhetspolitiska läget i vår omvärld har transportsystemet och infrastrukturen lyfts fram som en central del i upprustningen av Sveriges totalförsvar. Vi har också genom initiativet Omtag Svensk Järnväg fått ta del av fyra rapporter som på olika sätt har diskuterat järnvägens betydelse för bland annat tillväxt, regional pendling och för Sverige som industriland. Även järnvägsbranschens gemensamma Vision 2050 har omvandlats till en färdplan som har satts på pränt för att utkristallisera de nödvändiga satsningarna på vägen till framtidens transportsystem.
I denna uppsjö av viktiga händelser finns kompetensförsörjningen som en central del och är en av de pelare som måste stå stadigt både för driften av järnväg men också för underhåll och utbyggnad av framtidens järnväg. Tågföretagen har tillsammans med våra medlemmar och branschen arbetat aktivt med både utbildning och attraktivitet.
Utbildningsplanen för YH lokförare har genomlysts och reviderats. Förändringarna innebär främst att antalet pedagogiska moment för eleverna ökar och antalet LIA-veckor kortas ner. Läs mer om detta här
Branschen har även inom Järnvägscollege arbetat med att genomlysa tågteknikerutbildningen. Bland annat har nya kvalifikationer och kursplaner tagits fram. Vikten av enhetliga kvalifikationer för alla utbildningar är en central fråga för branschen. Alla elever som väljer järnvägen behöver få likvärdig utbildning och kompetens för att vara anställningsbara inom hela branschen. Färdigställandet av detta arbete kommer att ske i början av 2025.
Inom området för attraktivitet har Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS, blivit utsedd till årets bransch av Karriärföretagen. Detta var mycket glädjande och ett viktigt kvitto på att samverkan inom kompetensförsörjningsområdet lönar sig. Branschen har även gemensamt deltagit på fler mässor under året, bland annat i Malmö, Göteborg och Stockholm.
Järnvägen ska vara en arbetsplats som är fri från sexuella trakasserier. Arbetsmarknadens parter har tillsammans med Prevent tagit fram och samlat material som ska hjälpa alla inom järnvägsbranschen att jobba med frågan. Här hittar du materialet på prevent.se
En viktig förutsättning för att på ett hållbart och strategiskt sätt kunna arbeta med kompetensförsörjning är behovsprognoser som över tid visar hur kompetensbehovet kommer att utvecklas. Tågföretagen, tillsammans med Svensk Kollektivtrafik, har därför under året startat ett arbete att ta fram en prognosmodell som kartlägger behovet av lokförare och tågtekniker. Arbetet kommer att fortsätta under kommande år, med ambitionen att vi i framtiden ska kunna prognosticera utbildnings- och rekryteringsbehov på lång sikt.
Med denna korta summering av året blickar vi nu mot 2025 där vi ökar vårt fokus på att fortsätta attrahera fler nyfikna medarbetare till järnvägen, kvalitetssäkrar våra utbildningar och fortsätter samverka för att uppnå hållbar kompetensförsörjning.
Nyhetsbrev kompetens