Hoppa till innehåll
Jarl Samuelsson, Öresundstrafiken, Johan Oscarsson, VR Sverige, Linus Eriksson, Öresundsbron

Hur tågen ska gå som tåget

Tågtrafiken har gjort en fantastisk resa sedan avregleringen för tjugotalet år sedan. Men hur tar vi steget vidare och blir än bättre, särskilt kring affärsmodeller vid trafikupphandling? Den frågan diskuterades i en paneldebatt på Järnvägsdagen med Linus Eriksson, vd för Öresundsbron, som moderator och Jarl Samuelsson, vd Öresundståg; Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen; Johan Wadman, vd Svensk Kollektivtrafik och Johan Oscarsson, vd VR Sverige.

Många fler reser med tåg sedan avregleringens början och 92 procent av all persontrafik drivs av regionala aktörer, i kombination med att tågtrafiken har gått från att drivas av endast en aktör till tolv aktörer inom passagerartåg och femton inom godstrafik. Detta till trots är det inte denna utveckling som har lyfts fram i debatten utan istället har avregleringsfrågan präglats av problem med trafikstörningar och nödavtal. Enligt Jarl Samuelsson har detta berott på en mängd anledningar som man från beställarsidan också aktivt har arbetat med – till exempel att gå från att ha otydliga avtal till tydliga, jobba med risker och då med särskilt fokus på prisdumpade avtal.

– Idag har man koll från beställarsidan, till skillnad från tidigare, och vet huruvida avtal prismässigt ligger på rätt nivå. Vi har också lyssnat på operatörerna så att slutavtalet är av god kvalitet till ett bra slutpris.

Det är dock först efter några år som det kan avgöras huruvida prissättningen är rimlig eller inte. Därutöver är man skyldig som leverantör att välja det billigaste alternativet om flera anses vara likvärdiga kvalitetsmässigt.

– Det behövs en hållbar prissättningsmodell, menar Pierre Sandberg.

Pierre Sandberg, Tågföretagen och Johan Wadman, Svensk Kollektivtrafik

Rimlig riskfördelning – en förutsättning

VR, som nyligen vunnit upphandlingen av Öresundstågen, menar att det nya avtalet är utformat på ett helt nytt och unikt sätt än tidigare, som skulle kunna gå att nyttja och appliceras i andra upphandlingar.

– Upphandlingen har skett under förhandlingar där vi, tillsammans med Öresundståg, jobbat fram robusta lösningar. Som utförare har vi, och andra aktörer, tidigare haft en riskfördelning som varit osund och så är det inte med det nya avtalet, säger Johan Oscarsson.

Riskfördelningen har inneburit att utförare tagit sig an risker som de inte kunnat bära. Exempel på detta är att utförare fått ta konsekvenserna över situationer som de saknat rådighet över.

Partnerskap med gemensamma mål behövs

I slutändan är det tre saker som bör tas med i syfte att förbättra upphandlingar och affärsmodellen menar Pierre Sandberg:

  • En rimlig riskfördelning – att den part som har rådighet över riskerna också bär dessa. Det ger också en förutsägbarhet.
  • Att beställare och utförare utarbetar gemensamma mål, helst tillsammans med Trafikverket.
  • Att relationen aktörerna emellan ska präglas ett partnerskap – det vill säga att lösa utmaningar tillsammans.

Svensk Kollektivtrafik och Tågföretagen kommer att bedriva ett gemensamt arbete för att ta nästa steg mot denna riktning.