Beslut taget om infrastruktur
Så klubbade riksdagen enligt fastställd tidplan igenom regeringens infrastrukturproposition med en total ram på 1171 miljarder kronor. Att möjligheterna till alternativ finansiering öppnas upp bidrar också till att fler projekt kan realiseras. Att regeringen faktiskt satsar på ERMTS till år 2042 samt utreder ombordfinansieringen är mycket bra, särskilt då fordonen – enligt nuvarande tidplan – behöver vara utrustade till år 2030. Det blev en intressant debatt i riksdagen. Läs mer i en separat artikel.
Ibland händer allt på en gång. Tågföretagen hade två besök i riksdagens Trafikutskott i veckan. Tillsammans med Sveriges Åkeriföretag, Svensk Sjöfart och Transportindustriförbundet organiserade vi ett frukostseminarium på temat ”Intermodalitet – en förutsättning för en effektiv svensk transportkedja”. Intresset för en fortsättning av samtalet var stort bland närvarande politiker och vi inbjöds att återkomma under 2025 med fortsatta frukostmöten för att fånga upp potentialen med ökad transporteffektivitet.
Samma dag var Tågföretagen, Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag i Trafikutskottet för att uppdatera utskottsledamöterna om målet att öka kollektivtrafikens andel av de motoriserade resorna till ”4 av 10”. Utveckling av affärsavtalen i den upphandlade persontrafiken berördes, apropå alla nödavtal som har funnits och finns i kollektivtrafiken. Dessutom tog vi upp vikten av balans i avtalsvillkoren mellan Trafikverket och användarna av järnvägen. Utan fungerande affärsrelationer haltar avregleringen och det blir svårare att nå ambitionerna att få fler resenärer som väljer kollektivtrafiken i framtiden. Vi behöver därför sunda affärsavtal – med Trafikverket och upphandlande myndigheter – som präglas av partnerskap, gemensamma mål och en rimlig riskfördelning mellan parterna. Att SJ valde att inte delta i pendeltågsupphandlingen är ett symptom på dessa utmaningar.
Trafikverket vill stoppa utbyggnad av elvägar
Trafikverket rekommenderar regeringen att inte fortsätta projektet med elvägar. Det bedöms inte som samhällsekonomiskt lönsamt. Hör Sten Karlsson, docent emeritus vid Chalmers tekniska högskola, som forskat i ämnet elmobilitet.
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se
Stor satsning på Sveriges vägar och järnvägar (TU5)
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om en ekonomisk ram, på totalt 1 171 miljarder kronor, som under tolv år ska användas för att rusta upp Sveriges transportinfrastruktur. Summan räknas i 2025 års priser.
Se debatten i riksdagen från den 11 december
SJ lämnar Stockholms pendeltåg – Fackordförande ”ledsen och besviken”
Efter ett år meddelar nu SJ att man inte vill fortsätta köra pendeltågen i länet. SJ tog över pendeln i mars efter en längre tids problem med MTR. Dock fortsätter man köra pendeln fram till avtalets slut i mars 2026. Idag – sista dagen att lämna in anbud till regionen – säger SJ:s vd Monica Lingegård att man inte kan möta regionens krav, rapporterar tidningen Arbetsvärlden.
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se
SJ-chefen om tågkaoset: ”Är ett misslyckande”
En hård vinter kan betyda stora störningar för tågen. Det uppger SJ-chefen Monica Lingegård som också varnar för att lokalresenärer kan få ta bussen när SJ:s nya tåg ska få plats på spåren.
Läs artikeln på svd.se
Tar uppdrag på Norrbotniabanan
Rejlers och Aecom har tillsammans vunnit ett uppdrag för Trafikverket inom Norrbotniabanan, en av Sveriges viktigaste infrastruktursatsningar. Konsultduon ska ta fram järnvägsplaner och allmän väg inom Piteå kommun norr och söder om Piteå tätort.
Läs artikeln på byggindustrin.se
Det är omöjligt att få träffa klimatministern
Romina Pourmokhtari (L) verkar inte ha tid att träffa oss. Så här kommer ett antal förslag som vi vet har folklig förankring på riktigt, skriver Therese Svanström från TCO.
Läs artikeln på expressen.se
För få söker sig till järnvägen trots gott om jobb
Myndigheten för yrkeshögskolan belyser järnvägsbranschens breda kompetensbehov och utmaningar. ”Det handlar om viktiga utbildningar som leder till jobb, men som har svårt att fylla utbildningsplatserna”, säger myndighetens analytiker Joel Junros.
Läs artikeln på fagerstanyheter.com
Avtal 2025: Sekos banarbetare har preciserat sina avtalskrav
Sist ut att hålla avtalskonferens inom Väg och ban blev de förtroendevalda som finns på branschavtalet Järnvägsinfrastruktur, där alla utom ett fåtal medlemmar är verksamma inom statliga Infranord.
Läs artikeln på seko.se
Agera innan framtidsbolagen försvinner utomlands
I avsaknad av svensk vision och satsning, överväger innovativa och gröna bolag andra marknader för etablering och uppskalning, vilket riskerar den svenska tillväxten. Sverige rasar i internationella jämförelser, men har en unik position – så här kan vi utnyttja den, skriver riskkapitalisterna Susanne Najafi och Sara Wimmercranz BackingMinds VC.
Läs artikeln på di.se
Train Alliance planerar byggstart i Rosersberg 2025
Järnvägsentreprenören Train Alliance fick nyligen ett stort bidrag från EU för sin järnvägssatsning i Sigtuna: SmartCargo. Den ska öka tågtransportkapaciteten i regionen tiofaldigt, enligt bolaget. ”I grund och botten handlar det om att det saknas 5 000 meter räls i Storstockholm.” säger Otto Persson, Train Alliance grundare. Nästa år sätter man spaden i marken.
Läs artikeln på dagenslogistik.se