2024 wrapped och nyårsönskningar för finansiering
Julen närmar sig och därmed en välbehövlig ledighet. Bokningsläget i tågtrafiken inför helgerna är på topp och vi sätter en kopparslant på att helgtrafiken levererar denna gång. Kanske går resan hem till nära och kära med tåg genom ett snötäckt vinterlandskap…
Förra veckan klubbades regeringens infrastrukturproposition igenom. I debatten som föregick beslutet vittnade samtliga partier om järnvägens betydelse för Sverige. Så nu är det upp till bevis för regeringen, som inom kort – med stor sannolikhet i januari – lämnar direktiv till Trafikverket om att ta fram ett förslag till nationella plan för transportinfrastrukturen 2026–2037.
Tågföretagens önskelista går i år på djupet av vad vi vill se i detta regeringsdirektiv, som vi hoppas kommer reflektera en del av de prioriteringar vi ser för järnvägen, som till exempel:
- Avbetalning av underhållsskulden. Trafikverket bör få i uppdrag att i större utsträckning – genom smartare upphandlingar – styra mot mer modern teknik för effektivt underhåll. Tekniken finns idag men används inte tillräckligt.
- Kapacitet utmed tungt trafikerade stråk. Det är kritiskt för Sveriges konkurrenskraft att även bygga ut kapaciteten i systemet. Direktiven bör därför innehålla tydliga skrivningar om detta och om alternativa finansieringsformer för större infrastrukturprojekt.
- Signalsystemet ERTMS. Trafikverket behöver – och måste – få ett tydligt direktiv om utrullningen av ERTMS som säkrar järnvägsmarknadens framtid. Utrullningsplanen behöver vara branschoptimerad och ha en stabil teknisk specifikation. Därtill måste formerna för statens medfinansiering av installation av ombordutrustning klargöras, inklusive uppgraderingar och ansvar för kommande risker till följd av sena ändringar av tidplaner. Alla jämförbara grannländer har redan statliga finansieringslösningar för ombordutrustning på plats.
- Omvärldsläget, medlemskapet i Nato och EU:s målsättningar medför behov av investeringar i den svenska transportinfrastrukturen, där järnvägen utgör en vital del. Med Trafikverkets sektorsansvar inom beredskap i kombination med Sveriges Nato-medlemskap och totalförsvarspropositionen behöver även detta vävas ihop med den kommande nationella planen.
Detta är årets sista nyhetsbrev och vi vill i julklapp ge er lite extra läsning och andra tips. Så lite längre ner hittar du Tågåret 2024 wrapped med allt du kan behöva inför den långa tågresan eller en lugns stund framför en sprakande brasa.
God jul och gott nytt år!
Önskar vännerna på Tågföretagen
Många nyheter i nya tågplanen
Natten till söndag är det nyår på Sveriges järnvägar. Den gamla tågplanen åker ut, den nya kommer in när T25 ersätter T24. Den nya tågplanen innehåller såväl indragen som utökad och övertagen trafik.
Läs artikeln på jarnvagar.nu
Intermodalitet till frukost i riksdagen
På torsdagen arrangerades ett frukostmöte om transporter i riksdagen, på initiativ från fyra branschorganisationer. Riksdagsledamöter fick där ta del om tankar och insikter om vad som krävs för att Sveriges transportsystem ska bli mer effektivt.
Läs artikeln på akeritidningen.se
Julresenärerna måste kunna lita på tågen
Julledigheten tillika en av järnvägens storhelger närmar sig. Från norr till söder ska människor vallfärda hem till nära och kära. Låt oss slippa ännu ett tågkaos i år.
Läs artikeln på ttela.se
Allt fler kvinnor vill bli lokförare
Storbritannien överväger att söka hjälp från Europa att fixa järnvägsnätet
Med begränsade resurser letar den brittiska regeringen efter innovativa sätt att finansiera nya tåg. Svaret kan ligga på andra sidan Engelska kanalen. Premiärminister Keir Starmer och hans regering arbetar för att ta tillbaka landets järnvägssystem i offentlig ägo, vilket markerar slutet på den privatisering som påbörjades under 1990-talet.
Läs artikeln på infrastrukturnyheter.se
2024 Wrapped
Industribroms eller industrilyft?
Den tredje rapporten inom initiativet Omtag Svensk Järnväg som fokuserar på järnvägens betydelse för industrin. Hur påverkar transportsystemets funktionalitet industrins förutsättningar att utvecklas? Vilken påverkan har detta på arbetsmarknaden i Sverige och vad säger olika industriföretag om detta? Läs rapporten på omtagsvenskjarnvag
Klart spår för tillväxt?
Bristerna i järnvägssystemet har under senaste tiden blivit särskilt tydliga genom de långa stoppen på Malmbanan och de kapacitetsbrister i södra Sverige som hindrar fler tåg i trafik på högt belastade sträckor. Hur påverkar dessa brister möjligheterna för högre ekonomisk tillväxt? Vilken roll spelar investeringar i infrastrukturen för att riva tillväxthinder? Läs rapporten på omtagsvenskjarnvag.se
Järnvägens Vision 2050
Transportsystemet för oss närmare och Sverige växer med järnvägen – så lyder visionen som sträcker sig till år 2050 och som Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS, tillsammans lanserade den 13 mars 2024.
Lyft infrastrukturen med nya grepp – om hur privat kapital och kompetens kan bidra till att framtidssäkra infrastrukturen
I rapporten redogörs hur alternativa genomförandeformer kan lyfta svensk transportinfrastruktur. Med förankring i såväl teori som empirisk forskning, och med exempel från både Sverige och andra länder, inte minst i Norden, visar rapporten att det privata skulle kunna spela en större roll när det gäller svensk transportinfrastruktur. Läs rapporten på almega.se
Arlandasamordnarens preliminära förslag
Regeringens Arlandasamordning har delredovisats och utredare Peter Norman konstaterar att ansträngd kapacitet och bristande tillförlitlighet i järnvägssystemet kring Arlanda har negativ påverkan på flygplatsens konkurrenskraft. Utredningen föreslår därmed åtgärder i järnvägssystemet som kan genomföras i kommande nationella planen. Läs rapporten på regeringen.se
The Future of European Competitiveness
Den så kallade Draghi-rapporten lanserades tidigare i höst och har författats av den tidigare italienska premiärministern och Europeiska centralbankens chef Mario Draghi. Mer innovation och enorma investeringar – både privat och offentligt kapital – krävs i Europa och rapporten anger att omställningen och konkurrenskraften är tätt sammanlänkade grundförutsättningar. Läs rapporten på europa.eu
Konkurrenskraftiga företag stärker försörjningsberedskapen och totalförsvaret
Det behövs ett batteri av åtgärder för att skapa rätt förutsättningar för ett livskraftigt och förberett näringsliv i både freds- och krigstid. Det handlar bland annat om nya finansieringsformer, lagerhållning och ökat informationsutbyte. Läs rapporten på svensktnaringsliv.se
På spåret
Utmana familjen i På spåret. Svtplay har avsnitt i arkivet ända från 1987.
Tågresor genom natursköna landskap finns på urplay.se
Går det verkligen tåg dit hinner du tänka många gånger medan du tittar på serien Tågresor mot alla odds. Det är några av världens mest spektakulära tågresor.
Ett svenskt industriminne: Järnvägen Västervik-Hultsfred. Hur järnvägen gjorde den industriella utvecklingen möjlig.
Järnvägspodden
Senaste avsnittet är en tillbakablick på 2024 En tillbakablick på 2024. Men det finns 14 ytterligare avsnitt att lyssna på om du inte har hunnit göra det tidigare i år. Lyssna på trafikverket.se
Järnvägshistoria
Podden Historia.nu har två avsnitt om järnvägen:
Järnvägsjobb
Vill du veta hur det är att studera för att börja jobba inom järnvägsbranschen finns det tre avsnitt av Järnvägsjobbs podd du kan lyssna på.
Rovos rail i södra Afrika
Rocky mountaineer genom Kanadas Rocky Mountains
Orientexpressen genom Europa
Ticket to ride: muta in tågsträckor och ta över världen. Finns i flera varianter: Nordamerika, Europa, Japan med flera.
På spåret-spelet följer TV-programmet i minsta detalj – det är bara husbandet som saknas. Dela in er i lag, nollställ poängdisplayen och ta upp ett kort. Vart är vi på väg?