Hoppa till innehåll
tåg i solnedgång

Tiden inne att utreda ERTMS

Nästa vecka är det två stora begivenheter – dels Järnvägsdagen, dels Trafikverkets ERTMS-branschdag. Efter presentationen av regeringens infrastrukturproposition i oktober 2024 är slutdagen för utrullningen av ERTMS numera satt till 2042, vilket innebär att utrullningstakten snabbas på jämfört med innevarande planering. Riksdagen väntas ta beslut om infrastrukturpropositionen den 11 december och i anslutning till detta kommer Trafikverket att få direktiv för framtagande av nationell plan 2024-2037.

Det är av största vikt att regeringen ger ett tydligt direktiv till Trafikverket kring utrullningen av ERTMS. Utrullningen behöver – och måste – ske på ett sätt som säkrar järnvägsmarknadens framtid. Tågföretagen vill se en kvalitetssäkring och optimering av utrullningsplanen och att den tekniska specifikationen är stabil. Sist, men inte minst, måste det också till beslut om att staten medfinansierar ombordutrustning, inklusive uppgraderingar och ansvar för kommande risker till följd av sena ändringar av tidplaner. Alla jämförbara grannländer har redan statliga finansieringslösningar för ombordutrustning på plats. Detta är ödesfrågor för den svenska järnvägsmarknaden och det är helt nödvändingt att finansieringsfrågan får en lösning som säkrar järnvägsmarknadens framtid.

Vi hoppas på att träffa många av er någon av på Järnvägsdagen och ERTMS-branschdagen! Det blir fullspäckat med matnyttig information om det senaste inom järnvägsbranschen!

Medielänkar vecka 46

Bygg ut Malmbanan med lånefinansiering

Regeringen och Sverigedemokraterna försummar svensk järnväg – Malmbanan är ett tydligt exempel. Det senaste årets urspårningar har kostat statliga LKAB 100 miljoner kronor i minskade intäkter varje dag som trafiken inte gått.  Vi vill att staten tar sitt ansvar och möjliggör lånefinansiering av Malmbanans utbyggnad. Det skriver Mikael Damberg, Socialdemokraterna.
Läs artikeln på di.se

Öka medborgarnas valfrihet och rädda klimatet

En ny frihetsreform måste bygga på lösningar som minskar utsläppen och samtidigt skapar tillgänglighet för alla, både i städer och på landsbygden. Därför föreslår vi ett nytt avdrag som underlättar för medborgarna att gör val utifrån sina behov, skriver bland annat David Lagneholm, vd SL och chef trafikförvaltningen, Region Stockholm, Maria Nyman, trafikdirektör, Skånetrafiken och Lars Backström, vd, Västtrafik.
Läs artikeln på di.se

Inlandsbanan kan miljardrustas med alternativ finansiering

Inlandsbanan AB har i veckan bjudit in till en Request for Information för en totalupprustning av järnvägen mellan Mora och Gällivare genom alternativ finansiering.
Läs artikeln på byggindustrin.se

Arlandafrågan måste hanteras snabbare

Regeringens Arlandasamordning har redovisat en delrapport med preliminära bedömningar och förslag inom järnvägsområdet kring Arlanda flygplats. Utredningen innehåller flera bra förslag om hur spårtrafiken kan utvecklas, samtidigt är högt tempo avgörande för att Arlanda inte ska tappa konkurrenskraft.
Läs artikeln på svensktnaringsliv.se

Flärdfullt för färdplan. Från JBS strategiseminarium.

Den här gången bjuder vi på röster och tankar från JBS strategiseminarium med tre röststarka fantomer i form av Linda Åhlberg, Roberto Maiorana och Caroline Åstrand. 
Lyssna på Järnvägspodden

Stor framgång för Storbritanniens första intercitytåg med batteridrift – förväntningarna överträffades

Angel Trains, som äger tågen, Hitachi Rail, tillverkaren, och TransPennine Express (TPE), operatören, firar en lyckad testperiod av Storbritanniens första intercitytåg med batteridrift i norra England. Sedan maj 2024 har ett TPE-tåg av modell 802, där en dieselmotor ersatts med ett batteri, testats på brittiska järnvägsnätet.
Läs artikeln på dagensnaringsliv.se