Hoppa till innehåll
Panel seminarium Järnvägsdagen Stora banarbeten

Kapacitet kostar alltid pengar

Hur påverkas järnvägsbranschen, politiken och näringslivet när hela järnvägsstråk stängs av och vad kan vi lära oss av Västra stambanan som renoveras från och med 2025? Det var ett av de ämnen som diskuterades under årets Järnvägsdag.

Omfattande spåravstängningar påverkar större delen av det svenska samhället och därmed även Sveriges tillväxt. Efter årsskiftet startar arbetet med att renovera Västra stambanan, ett arbete som kommer att genomföras fram till 2027. Och flera stora spåravstängningar är att vänta med regeringens nya infrastrukturproposition. Så vad behövs för att få banarbeten gå så smidigt som möjligt? Den frågan ställde Tågföretagens Lina Lagerroth panelen under Järnvägsdagen som bestod av Jon Sundh, chef järnvägsunderhåll Trafikverket; Ann-Sofie Atterbrand, biträdande avdelningschef Nationell Planering Trafikverket; Maria Fuxborg, näringspolitisk chef VSHK; Johan Wadman, vd Svensk Kollektivtrafik; Stefan Gustavsson, vd Infranord; Jens Larsson, Head of public affairs Göteborgs Hamn, och Bjarni Skipper, Head of Price and Product SJ.

Framförhållning effektiviserar banarbeten

Framförhållning i planeringen var en vital diskussionspunkt och som behövs i syfte att stimulera marknaden att investera i de mest effektiva maskinerna för de arbeten som ska och behöver göras. Det handlar också om vilken teknik som finns att tillgå och som kan nyttjas.

− Problemet kring underhållsåtgärder är att vi inte vet vad som ska göras. Om den informationen fanns skulle vi våga investera och satsa. Bättre teknik kan bli dyrare ur ett genomförande perspektiv men kan ge samhällsnyttiga effekter, sa Staffan Gustavsson, vd Infranord.

Avsaknad av omledning kan skapa förtroendekris

I syfte att få transporter av såväl gods som människor att flyta på så bra som möjligt vid stora banarbeten är omledningsmöjligheter och ersättningstrafik av stor vikt. Dessvärre är bristen på detta en stor svaghet i dagsläget och kan ge samhälls- och affärsmässiga effekter, vilket påpekades av Jens Larsson, Head of public affairs, Göteborgs hamn.

− Jag hade velat ha den här paneldiskussionen för tio år sedan men nu gör vi det bästa vi kan efter läget men de kommande fem åren blir tuffa. Utmaningen ligger också i att få människor att fortsätta ta tåget när tågtrafiken inte flyter på som den ska. Det kan bli en förtroendekris för hela tågbranschen.

Att skapa möjligheter till omledning eller ersättningstrafik behövs även för att säkerställa Sveriges beredskap, inte bara i fredstid utan även som del av totalförsvaret och Nato.

När det gäller de kommande åren för arbetet på Västra stambanan konstaterades det att vi gemensamt – och snarast – behöver ta fram störnings- och prioriteringsplaner, en nationell trafikledning med mandat att prioritera, en utredning kring punktlighetspåverkan samt risk- och konsekvensanalyser. Tillsammans kan vi växla upp och bidra till arbetet tillsammans.