Hoppa till innehåll
panel Järnvägsdagen 2024

Det finns hopp om framtiden

Den 20 november var det äntligen dags för branschen att träffas igen under rubriken Järnvägsdagen. Dagen var även denna gång slutsåld och det var inte bara publiken som såg fram emot att träffas – samverkan och samarbete var ett genomgående tema från scenen under dagen. Att få järnvägssystemet att rulla på bästa sätt klarar ingen aktör av ensam och då behöver alla aktörer i branschen samverka.

Dagen inleddes med inspirerande tal om framtiden för järnvägen och vår väg framåt av bland andra Monica Lingegård, vd SJ, och ordförande i Tågföretagen, och Björn Asplund, ordförande Swedtrain samt Kristoffer Tamsons, ordförande i Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS. Sedan fortsatte dagen med paneldebatter med fokus på regeringens infrastrukturproposition och det nya balansmålets inverkan på medel till järnvägens infrastruktur. Näringslivet påpekade på att det behövs längre framförhållning med planering av på underhåll och nybyggnation av järnvägen för att både kunna planera nödvändiga investeringar och anpassa sina verksamheter för att möta det ökade underhållet. Motsvarande synsätt gav Stefan Gustavsson, vd Infranord, uttryck för på frågan om underhållet i en paneldebatt som med stort engagemang modererades av Lina Lagerroth på Tågföretagen. För att kunna vara mer effektiva i underhållet behövs investeringar i nya maskiner och kompetens. Men för att företag som Infranord ska kunna satsa krävs det mer långsiktig planering och tydlighet vad marknaden förväntas leverera i framtiden.

Vi fick en inblick i hur Tyskland arbetar med avstängningar för underhåll. En högtrafikerad järnvägssträcka stängs av under fem till sex månader med omfattande omledning av trafiken. Den nationella gods- och persontrafiken får prioritet och den regionala trafiken ersätts med upphandlad busstrafik. Vi fick också höra mer om hur digitaliseringen i Sverige möjliggör underhåll och att branschen behöver ”manna upp” när det kommer till kompetensförsörjningen. Linus Eriksson, vd Öresundsbron, och tidigare vd Skånetrafiken, ledde en intressant paneldebatt om hur upphandling av regional persontrafik kan ske på ett smartare sätt, där ett större grepp tas på riskfördelningen mellan beställare och utförare. Svensk Kollektivtrafik och Tågföretagen kommer bedriva ett gemensamt arbete för att ta nästa steg.

Dagen avslutades med en summering av bland annat vår förbundsdirektör Pierre Sandberg som konstaterade att statsskulden har minskat medan infrastrukturskulden har ökat. Har skulden egentligen bara flyttats över till järnvägen? Något som tål att tänkas på. Ni kan läsa mer om Järnvägsdagen här.

Medielänkar vecka 47

Starka röster för mer kapacitet

Det var fullsatt till sista plats när årliga evenemanget Järnvägsdagen slog upp dörrarna tidigt på morgonen den 20 november i Stockholm. Årets upplaga hade stort fokus på hur branschen kan få fart på järnvägsunderhållet och hur ny teknik och digitalisering kan stötta.
Läs artikeln på jarnvagar.nu

Trafikverket: Ser bättre ut än på länge

Förutsättningarna för tågen i vinter ser ”bättre ut än på länge”, enligt Trafikverkets presschef Bengt Olsson. Men det hänger på hur vintern blir. – När det kommer till vädret handlar det om att gissa så rätt det bara går, säger han.
Läs artikeln på svd.se

En ny Öresundsförbindelse för ökad tillväxt blir en symbol för nordisk integration

Alldeles för länge har infrastruktur mellan Danmark och Sverige hanterats som en regional angelägenhet. Men att binda ihop två länder med gränsöverskridande infrastruktur är en nationell angelägenhet där staterna måste komma överens, skriver Johan Pehrson, Partiledare Liberalerna och Torkild Strandberg, Ordförande Liberalerna Skåne.
Läs artikeln på di.se

Är det upp till regionerna att lösa trafikavtalets kostnader nu, Carlson?

Den gröna omställningen, nya industrisatsningar och det växande behovet av arbetskraft i norra Sverige innebär ett ökat resande och ett ökat behov av hållbara transportmöjligheter. En otillräcklig finansiering i detta skede framstår som både kontraproduktiv och kortsiktig. Det skriver Malin Östh (V), ledamot i trafikutskottet.
Läs artikeln på altinget.se

Ge oss rätt förutsättningar att ställa om

Trots höga ambitioner och teknologiska framsteg går omställningen till fossilfria tunga transporter långsamt. En bråkdel av de väntade försäljningsvolymerna för ellastbilar har hittills realiserats av fordonstillverkarna. Skälet är att viktiga förutsättningar för en storskalig omställning i själva verket saknas, skriver Oscar Hyléen, vd Sveriges Åkeriföretag.
Läs artikeln på di.se

Så ska SJ undvika en ny kaosvinter

Efter en vinter med inställda tåg sjönk förtroendet för SJ till rekordlåga nivåer. Nu satsar tågbolaget stort på att folk ska lita på tågen igen. Men fordonsdirektören vågar inte lova en helt problemfri tågjul.
Läs artikeln på dn.se