Hoppa till innehåll

På gång inom kompetensförsörjning

Då är hösten här och vi har precis startat det fjärde kvartalet. Kompetensbristen inom branschen är onekligen en högt prioriterad fråga för vår bransch och efterdyningarna av pandemin har fortsatt påverkan på resursförsörjningen – inte minst när det kommer till lokförare. Tack vare högt intresse för lokförarutbildningen och fler företagsinterna utbildningar som komplement till YH-utbildningarna har fler kunnat börja lokförarutbildningen. Långsiktigt finns det alltså goda chanser att vi hämtar hem lokförarbehovet.

Vi ser alltså fortsatt resursbrist och sårbarhet vid exempelvis sjukskrivningar och pensionsavgångar. Samverkan mellan företag och utbildningsanordnare är därför fortsatt viktig – och avgörande – för att vi ska kunna uppnå hållbar kompetensförsörjning.

Under sommaren antog även Tågföretagens utbildningsråd en revidering av nuvarande utbildningsplan för lokförare. Utbildningsplanen reviderades senast 2017 och har sedan dess förvaltats av Tågföretagens medlemmar och använts av merparten av yrkeshögskoleutbildningarna. Målet har varit att åstadkomma en likvärdig lokförarutbildning inom hela branschen. Utbildningsrådet, som består av en expertgrupp med representanter från både företag och utbildningsanordnare, har granskat innehållet i lokförarutbildningen för att matcha denna med de behov som företagen har av grundutbildade lokförare. Under hösten och in på nästa år kommer Utbildningsrådet att arbeta med att uppdatera kursplanen. Här kan du läsa mer om revideringen

Jag sitter också som Tågföretagens representant i styrgruppen för Järnvägscollege där det just nu pågår ett gediget arbete med att genomlysa och kvalitetssäkra tågteknikerutbildningen. Branschen tar tillsammans fram kvalifikationer och utbildningar för tågtekniker. Nyligen var det samrådsdag och vi fick ta del av två kvalifikationsutkast som kommer ligga till grund för de kompetenskrav som kommer att gälla i framtiden. Behovet av tågtekniker är stort enligt branschen och vi väntar med spänning på slutresultatet av detta arbete som beräknas vara klart i början på 2025.

I veckan anordnades även branschens årliga Järnvägsdag för studenter på KTH. Syftet med dagen är att berätta för studenter om järnvägsbranschen och också synliggöra vilka fantastiska karriärmöjligheter som finns inom järnvägen. Glädjande nog kunde vi åka dit med en nominering i fickan då järnvägsbranschen, genom sitt arbete inom JBS kompetensförsörjning, har blivit nominerad till årets bransch av Karriärföretagen. Den 9 oktober får vi reda på vem som vinner priset.

Reviderad utbildningsplan för lokförare

Under året har Tågföretagens Utbildningsråd arbetat med en revidering av utbildningsplanen för lokförarutbildningen. Det var dag enligt de erfarenheter och utvärderingar från utbildningsanordnare och järnvägsföretag som Utbildningsrådet tagit in samt den tekniska utveckling som har skett i samhället på senare tid. Läs mer

Hur ser framtiden ut för järnvägen?

bild från järnvägsdagen 2024

Det är rubriken på Järnvägsdagen den 20 november som Tågföretagen arrangerar tillsammans med Swedtrain. Ett av dagens fyra teman är järnvägens kompetensbehov. Kompetensbristen är något som har varit på agendan under lång tid och blir allt mer påtaglig. Hur ser utvecklingen ut framåt för branschen och hur tacklar olika företag inom järnvägsbranschen kompetensförsörjningens utmaningar? Läs mer och anmäl dig här

Medielänkar

Arbetslivet bidrar med miljarder till yrkeshögskolan – främst genom LIA

Myndigheten för yrkeshögskolan har för första gången undersökt arbetslivets medfinansiering av landets YH-utbildningar. Resultatet visar att anordnarna uppskattar arbetslivets bidrag till cirka 2,7 miljarder kronor, av vilket det mesta är i form av LIA. Uppföljningen visar även att arbetslivets medfinansiering är större på platsbundna utbildningar än på distansutbildningar.
Läs artikeln på myh.se

Ny tågteknikerutbildningen i Kristinehamn startas

Skolverket har godkänt Brogymnasiet i Kristinehamns kommun att starta ett yrkesprogram för tågteknikerutbildning. Den första årskullen kommer kunna börja utbildningen efter sommarlovet år 2025.
Läs artikeln på jarnvagsnyheter.se