Hoppa till innehåll
container lastas på tåg

Investeringsstöd för ökade intermodala godstransporter

Tågföretagen har återkommande påtalat vikten av utökade och förbättrade förutsättningar för intermodala transporter och samverkan mellan Tågföretagen, Sveriges Åkeriföretag och Svensk Sjöfart har fått positiv inverkan på samverkan mellan trafikslagen. För att intermodala transportupplägg ska kunna optimeras behöver dock förutsättningarna och incitamenten förbättras – både för transportköpare och för transportörer. Även goda konkurrensvillkor är en grundläggande byggsten.

I veckan godkände EU-kommissionen det av regeringen aviserade investeringsstödet för överflyttning av godstransporter till järnväg och sjöfart. Investeringsstödet, som uppgår till 199 miljoner kronor 2024 och 2025, handlar om att stödja investeringar som handlar om att öka kapaciteten och effektivisera omlastningen vid noder (omlastningsterminaler och hamnar) som är centrala för effektiv överflyttning av gods mellan diverse trafikslag.

Järnvägsföretag, åkerier, speditörer, hamnar och terminaler kan söka stödet. Investeringsstödet kan täcka upp till 50 procent av sina investeringskostnader, detta innebär att mellan 500 tusen kronor och 10 miljoner kronor kan tilldelas för investeringar för optimering och effektivisering av omlastning mellan olika trafikslag i godstransportkedjan. Det årliga stödet uppgår till 200 miljoner kronor.

Konkurrenssituationen för godstransporter på järnväg är och har dock inte alltid varit fördelaktig – inte minst till följd av höjningarna av banavgifter. Det är därför glädjande att detta investeringsstöd införs samt att regeringen även tidigare i somras gav ett uppdrag till Trafikverket att se över uttaget av banavgifter för just godstransporter på järnväg.

I budgetpropositionen har regeringen också föreslagit en förlängning av miljökompensationen för godstransporter till 2030. Även detta ett välkommet besked.