Hoppa till innehåll

Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS, hade strategidag i förra veckan, där 100 engagerade medarbetare från branschen skapade framdrift inom ett antal områden med det viktigaste gemensamma syftet att förbättra järnvägens inre maskineri. Här handlar det främst om hur vi stärker järnvägen genom att vi ökar punktligheten och maximerar trafikeringen samtidigt som banarbeten utförs så effektivt som möjligt. För att lyckas och nå framgång krävs en ständigt förbättrad samverkan mellan alla aktörer som var och en utgör en kugge i detta maskineri. Det finns således mycket att göra inom branschen för att förbättra läget. Samtidigt är det helt nödvändigt med de stora politiska besluten för att förverkliga förstärkningarna av de stora transportstråken.

Som vi tidigare rapporterat har Sverige – som enda medlemsstat – avstått från att stödja ministerrådets position avseende förslaget till ny förordning om järnvägskapacitet. Expressen kommenterade detta på ledarplats och även SR hade ett inslag. Den svenska regeringens linje kan få stor betydelse för EU:s inre marknad eftersom gränsöverskridande järnvägstransporter utgör grundvalen för Europas basindustri och dess tillväxt. Bättre förutsättningar för långa gränsöverskridande transporter gynnar också framväxten av längre personresande och nattåg till kontinenten.

Inom kort inleds trepartsförhandlingar mellan kommissionen, EU-parlamentet och ministerrådet om lagförslaget. Ett första möte mellan de tre institutionerna är aviserat till mitten av november och förhandlingar beräknas pågå åtminstone under Polens ordförandeskap våren 2025. Tågföretagen arbetar – tillsammans med bland annat Skogsindustrierna – med att lyfta riskerna för försämrade förutsättningar för gränsöverskridande tågtrafik, här finns en enkel översikt. Vi ser risken för en förskjutning av inflytandet över järnvägen till nationell politik och till mer nationell/regional optimering av tågtrafiken i Europa. En sådan utveckling skulle gå stick i stäv med den sedan många år eftersträvade EU-harmoniseringen, marknadsöppningen och minskade hinder för långväga gränsöverskridande transporter, allt sådant som även är det egentliga målet med lagförslaget. De europeiska regeringarna har nu att ta sitt ansvar för att hitta balansen mellan väl fungerande nationell och regional persontrafik och näringslivets transporter på EU:s inre marknad.

Ni glömmer väl inte att anmäla er till Järnvägsdagen den 20 november och Trafikverks ERTMS-branschdag den 19 november.

Medielänkar vecka 43

Borde staten låna mer till investeringar?

S går mot förlust i nästa val i och med det nya ramverket, menar Daniel Suhonen.
Lyssna på Svd:s ledarredaktions podd

Lars Calmfors: Under mina fem decennier som nationalekonom har behoven av investeringar aldrig varit större

Förslaget på hur målet för de offentliga finanserna ska förändras är alltför räddhågset. Sverige har ett enormt behov av investeringar – och politikerna har fastnat i gamla tankebanor.
Läs artikeln på dn.se

Sju regionstyrelseordförande signerar gemensam plan för transporterna

850 000 pendlare, 150 miljoner ton gods och exportvärden om 530 miljarder kronor. Stabila transporter i Stockholm-Mälarregionen bygger Sverige starkare. Nu går sju regioner samman om en gemensam utvecklingsstrategi med skarpa prioriteringar för vilka spår, vägar och farleder som behöver byggas och rustas upp till 2035.
Läs artikeln på dagensinfrastruktur.se

”Konkurrens ger fler nöjda tågresenärer”

Konkurrens har gynnat den svenska infrastrukturen, skriver krönikören Nils Paul. Nils Paul är infrastrukturexpert på Svenskt Näringsliv.
Läs artikeln på tn.se

EU stöttar Train Alliances storsatsning på grön järnväg – 327 MSEK i bidrag

EU har beslutat att bevilja medfinansiering i form av bidrag till Train Alliance om 28,7 MEUR (ca 327 MSEK) för genomförande av projektet SMARTCargo. Projektet syftar till att stärka kapacitet och funktion i den svenska delen av det europeiska järnvägsnätet TEN-T och därigenom möjliggöra en ökad övergång från fossila lastbilstransporter till gröna och hållbara järnvägstransporter.
Läs artikeln på dagensnaringsliv.se

SJ lovar bättre tågvinter – väcker liv i gamla X2000

SJ har lanserat tio punkter för ett stabilare och pålitligare resande i vinter. En av punkterna är att renovera gamla avställda X2000-tåg i Västerås. – Det är vinter varje år och det vet vi om, men vi kan konstatera att vi behöver göra mer för att kunderna ska få en pålitlig resa, säger Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ.
Läs artikeln på svt.se

Så mycket kostar en upprustning av Inlandsbanan

En upprustning av Inlandsbanan mellan Mora och Gällivare beräknas kosta tiotals miljarder. Oroligt världsläge, NATO-inträde och en satsning på infrastruktur är några skäl till att staten nu överväger att satsa på Inlandsbanan.
Läs artikeln på moratidning.se

MSB byter namn – och får ny generaldirektör

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) kommer att byta namn till Myndigheten för civilt försvar, meddelar regeringen på en pressträff under fredagen. Enligt regeringen handlar förändringen om att satsa på det civila försvaret för att i förlängningen stärka totalförsvaret. Mikael Frisell blir ny generaldirektör för myndigheten.
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se