Bristerna i järnvägssystemet hindrar Sveriges tillväxt
Industriledare, ekonomer och samhällsdebattörer tecknar en samstämmig bild: bristfällig infrastruktur, inte minst ett otillräckligt järnvägssystem, utgör idag ett tillväxthinder för Sverige. Det visar en rapport från Omtag Svensk Järnväg som presenterades den 8 oktober.
Två av Sveriges och Europas allvarligaste utmaningar är produktivitetsutveckling och tillväxttakt i förhållande till omvärlden. I internationella rankings tappar Sverige i ekonomisk utveckling och enligt den Europeiska kommissionens prognoser kommer den trenden att fortsätta under kommande år.
Ett av de tillväxthinder som behöver åtgärdas är transportinfrastrukturen. Den aktuella Draghi-rapporten om EU:s bristande tillväxt pekar på behovet att fullfölja visionen om den inre marknaden. Ett led i det är väl fungerande transporter. I Sverige har år av underinvesteringar i järnvägssystemet kommit ifatt oss och hotar nu industrins möjlighet att växa.
− Sveriges järnvägssystem behöver fungera bättre än det gör idag. Vi på SJ märker en ökad efterfrågan på tågresor. Men bristande underhåll och kapacitetsbrist på vissa sträckor är idag ett hinder för att möta den efterfrågan. Det är därför glädjande att se att det finns en bred samsyn mellan olika sektorer om att satsa på järnvägssystemet för att riva hinder för tillväxt, säger Monica Lingegård, vd SJ och ordförande i Tågföretagen.
I rapporten Klart spår för ökad tillväxt har ett antal industriledare, ekonomer och samhällsdebattörer intervjuats kring deras syn på Sveriges behov av satsningar på järnvägen och hur de kan komma till stånd. Det är en samstämmig bild som målas upp kring Sveriges möjlighet att hantera utmaningen: resurserna finns. Investeringar för att rusta upp och bygga ut järnvägen handlar i förlängningen om Sveriges förutsättningar för framtida tillväxt och välstånd.
− Denna rapport tillför ytterligare perspektiv på vad bristerna i järnvägssystemet innebär för svensk tillväxt. Fungerande infrastruktur är av stor betydelse för både ekonomisk tillväxt och produktivitetsutveckling. Väl fungerande transporter gör företagen effektivare och är grunden för deras möjlighet att serva och fakturera sina kunder, säger Henrik Dahlin, vd Green Cargo och vice ordförande i Tågföretagen.
För att säkerställa att det svenska järnvägssystemet kan bidra till framtida tillväxt anser Omtag Svensk Järnväg att det behövs åtgärder inom fyra områden:
Underhåll: En satsning på reinvesteringar som eliminerar underhållsskulden inom 10 år, samt effektivare underhåll, snabbt genomförande, optimerad omledning av trafik och att låg trafikpåverkan prioriteras.
Kapacitet: Investeringar i ökad kapacitet i högt belastade stråk.
Trimningsåtgärder: Ett omfattande program med trimningsåtgärder som ger effekt på kort och medellång sikt.
Effektivisering: Översyn av järnvägens reglering, planering och administration.
Intervjuade personer i rapporten:
- Annika Winsth, chefekonom på Nordea
- Håkan Buskhe, vd för FAM
- PM Nilsson, vd för Timbro
- Linus Eriksson, vd för Öresundsbron
- Mona Björklund, direktör vid EU kommissionens generaldirektorat för transporter och rörlighet
- Henrik Henriksson, vd för Stegra, f d H2 Green Steel
- Karin Johansson, vice vd för Svenskt Näringsliv
- Torbjörn Hållö, chefekonom för LO
Rapporten presenteras under ett seminarium som du kan se här i efterhand. Följande personer deltar för att kommentera slutsatserna i rapporten:
- Göran Persson, f v statsminister
- Torbjörn Hållö, chefsekonom LO
- Jonas Frycklund, biträdande chefsekonom Svenskt Näringsliv
- Ida Drougge (M), riksdagsledamot Finansutskottet
- Ida Gabrielsson (V), vice partiledare samt riksdagsledamot Finansutskottet