Hoppa till innehåll

En stor majoritet i riksdagen ställer sig bakom att ersätta den för närvarande gällande ordningen med ett överskottsmål i statsbudgeten med ett balansmål. Syftet är att möjliggöra större investeringar i bland annat infrastruktur. Enligt utredningen kommer investeringsutrymmet öka med cirka 25 miljarder kronor per år [från 2027]. Dock lämnas det så kallade skuldankaret oförändrat. Förslaget är mycket välkommet och ett steg i rätt riktning för att möjliggöra de enorma investeringsbehov som Sverige står inför. 

I veckan presenterades också totalförsvarspropositionen 2025–2030. Analysen av transporternas betydelse för försvarets behov är utförligt beskriven i propositionen. En lång rad utredningar ska genomföras. Regeringen pekar på vikten av att riva de barriärer som hindrar samverkan mellan myndigheter och näringsliv. Denna insikt är välkommen men måste snarast omsättas i handling. Transportinfrastrukturen är ett av de sex prioriterade områdena i totalförsvarspropositionen, läs mer i separat artikel. Vi ser dock inte någon tydlig koppling till den ordinarie processen för infrastrukturutveckling och till den i sammanhanget centrala infrastrukturpropositionen som presenterades för två veckor sedan. Vi påminner om infrastrukturpropositionens skrivningar om att projekt som i huvudsak syftar till att stärka totalförsvaret måste bedömas och finansieras i särskild ordning. Kopplingen mellan samhällets generella behov och totalförsvarets behov belystes utförligt i Sveriges radios senaste avsnitt av Gräns.

En majoritet av de knapp 6 000 anställda på Ikea i Älmhult pendlar till jobbet, många söderifrån. Dessvärre är Ikeas utveckling hotad av de dagliga bristerna i järnvägssystemet, med tydliga paralleller till de rapporter som nyligen publicerades av Omtag Svensk Järnväg. Utvecklingen av Älmhult som Ikeas hjärta och kulturbärare har gått hand i hand med en helt rimlig förväntan om förbättringar av infrastrukturen i södra Sverige. Med de löften – exempelvis har avtal har skrivits med kommuner om 100 000 bostäder – som lämnats från tid till annan är Ikeas satsning inte förvånande och säger en del om skyldigheten för staten att stå upp för långsiktiga löften. Politikskiften och ändrade direktiv till Trafikverket har dock försenat utbyggnaden av järnväg från Lund och norrut. Utredning har lagts till utredning och vi vet exakt vad som behövs. Det är nu dags för action, framdrift och tempo.

Kompetens är en av branschens viktigaste frågor

Det finns det en oro att kompetensbristen påverkar förutsättningarna att färdigställa järnvägsinvesteringar. Även den över tid ökade efterfrågan på järnvägstransporter kommer kräva mer kompetens. Kompetens är en branschens viktigaste frågor. Det skriver Myndigheten för yrkeshögskolans, MYH, i sin områdesanalys över järnvägsbranschen. Läs mer

Du har väl inte missat anmäla dig till Järnvägsdagen den 20 november?

Under dagen djupdyker vi i de faktorer som formar järnvägen och vi får ta del av rapporter, analyser och inspirerande exempel: 

  • Järnvägsinvesteringar driver ekonomisk tillväxt och regional utveckling 
  • Vad kan vi göra för att få underhållet att fungera bättre? 
  • Det digitala järnvägssystemets framtid 
  • Järnvägens kompetensbehov 

Medielänkar vecka 42

Från överskott till balans – satsa på järnvägen

Efter överenskommelsen om ett balansmål öppnas en möjlighet att investera i järnvägen. Men regeringen missar ett öppet mål. Centerpartiet kommer fortsätta driva på för att tågen ska gå att lita på igen, för att Sverige måste fungera, skriver Martin Ådahl (C), ekonomiskpolitisk talesperson och Ulrika Heie (C), infrastrukturpolitisk talesperson.
Läs artikeln på di.se

Snart är storbygget färdigt – och öppnar upp för Ostlänken

Den nya godsbangården är ett sällsynt byggprojekt i Sverige. Ett steg som tar Norrköping närmare Ostlänken. ”Jag har jobbat i 29 år och aldrig byggt en ny bangård tidigare”, säger Richard Norman.
Läs artikeln på di.se

Ikea sätter in egna bussar på grund av tågstrulet: ”Situationen är ohållbar”

En majoritet av de anställda på Ikea i Älmhult pendlar till jobbet. Men för många innebär det sena och inställda tåg, stress och trängsel. Problemen med tågtrafiken är så stora att företaget nu sätter in egna bussar till Malmö och Lund. – Situationen är ohållbar, säger Mattias Lindqvist, ansvarig för samhällsrelationer på Ikea.
Läs artikeln på dn.se

Skarp kritik mot budgetuppgörelse

Socialdemokraterna är tillsammans med Tidöpartierna överens om nya budgetregler. Men uppgörelsen kritiseras hårt. Dumsnålt, enligt MP. Ett historiskt misstag, enligt V. S-ledamoten Markus Kallifatides uppmanar partistyrelsen att säga nej till förslaget.
Läs artikeln på dn.se

Carl Johan von Seth: Hur länge överlever Svantessons redan urholkade mål?

Tre decennier av statlig sparpolitik är snart slut. Regeringen är överens med S och C om att införa ett balansmål i budgeten. DN:s Carl Johan von Seth svarar på tre frågor om beskedet.
Läs artikeln på dn.se

Rimlig kompromiss när statsskulden är så låg

Att gå från ett överskottsmål till ett balansmål är rimligt, vilket sex av åtta riksdagspartier enades om på torsdagen. Det är dessutom finanspolitiskt odramatiskt, så låg som den offentliga skulden har blivit.
Läs artikeln på di.se

Upprustningen kräver civil innovationskraft

Försvarsminister Pål Jonson (M) presenterade på tisdagen regeringens försvarspolitik fram till 2030. Stundens allvar gick inte att ta miste på. Krig pågår i Ukraina och Mellanöstern, Östersjön är en arena för rysk hybridkrigföring och spänningarna mellan väst och Kina bara växer.
Läs artikeln på di.se

Regioner kräver: Bygg ut järnvägen

Vi hoppas att regeringen vågar satsa både på underhåll av befintlig och på ny nödvändig infrastruktur, skriver Carl-Johan Sonesson (M), regionstyrelsens ordförande i Region Skåne, Rachel de Basso (S), regionstyrelsens ordförande i Region Jönköpings län och andra medlemmar i Regionsamverkan Sydsverige.
Läs artikeln på di.se

Lokförare måste betala MTR en halv miljon – efter vilda strejken

Våren 2023 går lokförare ut i en vild strejk som lamslår Stockholms pendeltågstrafik i protest mot beslutet att dra in tågvärdarna. Nu tvingas tio lokförare betala tågbolaget sammanlagt nästan en halv miljon kronor efter en förlikning i Arbetsdomstolen.
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se

Myndigheten för yrkeshögskolan: För få söker sig till järnvägsbranschen trots goda jobbmöjligheter

I den områdesanalys som Myndigheten för yrkeshögskolan presenterar idag belyses järnvägsbranschens breda kompetensbehov och utmaningar.
Läs artikeln på dagensinfrastruktur.se

Järnvägen är Sveriges svaga länk i försvaret

Sveriges järnvägar spelar en viktig roll för försvaret av norra Europa. Om de inte rustas upp kan det bli jobbigt för Nato och den svenska Försvarsmakten i händelse av krig.
Lyssna på programmet Gräns på sverigesradio.se

VR tar över Öresundstågen

VR tar i december nästa år över tågkörningen av och för Öresundståg. Avtalet gäller i fem år och är värt sex miljarder kronor. Med det nya kontraktet växer VR på några år till det nästa största tågtrafikföretaget i Sverige.
Läs artikeln på jarnvagar.nu