Hoppa till innehåll

Ett tydligt trendbrott!

Under rubriken ”Framtidsinvesteringar och tillväxtreformer för ett rikare och tryggare Sverige” presenterade regeringen de delar av kommande budgetproposition som handlar om infrastruktursatsningar. Regeringen bekräftar således att väl fungerande transportinfrastruktur är en grundläggande förutsättning för tillväxt och utveckling. Det säkrar upp det politiska ansvaret för transportinfrastrukturens viktiga bidrag till positiv utveckling av import- och exportmarknader, EU:s inre marknad och framtida tillväxt.

Budgetpropositionen anger därmed ett tydligt skifte och ett förnyat fokus på transportinfrastruktur. Det märks på kort sikt – en ökning med 15 miljarder kronor till underhåll med mera under kommande tre år. Genom förslaget är även ramen för kommande infrastrukturproposition – nästan 1 200 miljarder kronor för 12-årsperioden fram till 2037 – kommunicerad. Det innebär en ökning med drygt 20 procent för innevarande planperiod och det är några procentenheter mer än Trafikverket rekommenderade i det inriktningsunderlag som föregick budgetförslaget.

Tågföretagens viktigaste medskick till regeringen är dock fortsatt att en sådan visserligen relativt stor uppräkning av ramanslaget för infrastrukturen ändå inte räcker för att både hantera underhållsskulden och säkerställa behovet av mer kapacitet i transportsystemet, vilket vi också framhöll i vårt i remissvar till Trafikverkets inriktningsunderlag. Det blir nu intressant att se hur höstens infrastrukturproposition hanterar  tillkommande möjligheter, såsom den successivt förändrade synen på alternativ finansiering, på alternativ organisation av utbyggnad av infrastruktur och på budgetramverkets överskottsmål.

Att hela underhållsskulden för det statliga vägnätet elimineras under planperioden är glädjande och blir en möjliggörare för ett mer pålitligt transportsystem. Dock gäller inte detsamma för underhållsskulden i järnvägssystemet som uppgår till strax under 100 miljarder kronor. Här ska avbetalningen ske motsvarande vad Trafikverket har förmåga att omhänderta och då hamnar regeringens höga ambitioner om ett effektivare underhåll mitt i brännpunkten.

Kollektiv­trafikens Eldsjäl – var med och nominera!

hjärta

Branschorganisationerna inom kollektivtrafiken bjuder in till en helt ny utmärkelse – Kollektivtrafikens Eldsjäl. Syftet är att visa på att det görs mycket bra i branschen och lyfta de personer som inte alltid syns som frontfigurer. Det kan vara en person som arbetar med tjänster som sällan uppmärksammas eller får uppskattning men som arbetar inom något av kärnområdena inom kollektivtrafiken. Läs mer

Medielänkar vecka 36

En ny fas för ett rikare och tryggare Sverige

Ny artikelserie på Di Debatt: Halvtid i mandatperioden. Först ut är statsminister Ulf Kristersson (M) som nu ser en ljusning för att skapa ett bättre Sverige.
Läs artikeln på di.se

Rusta svensk ekonomi för framtiden

Det är nu hög tid att regeringen vidgar fokus mot tillväxtskapande åtgärder som rustar svensk ekonomi för framtiden, skriver Annika Winsth, chefsekonom, Nordea.
Läs artikeln på di.se

”Vår järnväg kan bli välfungerande igen”

Infranord: För att ta vår befintliga järnväg från krisdrabbad till modern krävs långsiktighet i planer och upphandlingar, en borgfred kring driftsformer samt moderna upphandlingsformer.
Läs artikeln på svd.se

Svårt fixa järnvägen trots miljardregnet – för fullt på spåren

Vägar och järnvägar ska få 212 miljarder mer. Ändå varnar Trafikverket för att renoveringen av landets järnvägar inte klaras av fullt ut om folk samtidigt ska kunna resa. – Det kommer att kräva ganska hårda prioriteringar, säger generaldirektören Roberto Maiorana till DN.
Läs artikeln på dn.se

Ledare: Sverige är på väg att bli förlorare – tunneln till Tyskland är en chans vi missar

Med tunneln under Fehmarn Bält kommer enorma möjligheter för både människor och företag i hela norra Europa. Sveriges usla infrastruktur gör att alltihop riskerar att gå oss förbi.
Läs artikeln på dn.se

Näringslivet välkomnar satsningar – ”Helt rätt riktning”

Regeringen satsar på företagande, forskning och infrastruktur i höstbudgeten. 1 171 miljarder kronor ska de kommande åren gå till väg och järnväg. ”Regeringens föreslagna åtgärder är mycket välkomna och ett steg i helt rätt riktning för att få fart på Sverige”, säger Karin Johansson, vice vd.
Läs artikeln på svensktnaringsliv.se

Efter lösningen i Göteborg-Borås – hur går det i Skåne?

Efter många om och men syns en ljusning för det största järnvägsprojektet i Västra Götaland. Men även i Skåne hoppas den regionala direktören på att kunna ge besked under hösten. I alla fall om vad som kan tas vidare från det tidigare höghastighetsbaneprojekt.
Läs artikeln på altinget.se

Enighet kring ny järnväg Göteborg-Borås

Landshövding Sten Tolgfors har meddelat regeringen att parterna är överens om sträckning och finansiering för ny järnväg mellan Göteborg och Borås. ”En storframgång” skriver infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) om överenskommelsen.
Läs artikeln på lansstyrelsen.se