Hoppa till innehåll
landskapsbild med tåg

Affären kräver att tågen rullar som planerat

Under året har vi hört Trafikverket återkomma till att det nya planeringssystemet MPK – efter dess införande – skulle ha genererat 10,3 procent mer kapacitet på järnvägen mellan 2022 och 2024. I logistiksystem som är nära bristningsgränsen kan tiotalet procent mycket väl vara en game-changer. Därför är det viktigt om en sådan ökning faktiskt kan realiseras. Det handlar om hur mycket kapacitet vi kan få ut ur nuvarande järnvägsmaskineri och vad vi faktiskt behöver i framtiden. Tågoperatörer tjänar inte pengar på teoretiskt planerat läge – utan på den faktiskt utförda trafiken.

Inom tågbranschen upplever vi inte att en kapacitetsökning av denna magnitud märkts i praktiken. Om vi ändå antar att planeringssystemet MPK åstadkommit mer kapacitet i teorin så skapas en potential för framtida kapacitetsökning, det är helt uppenbart. Vi talar exempelvis om effekter som bättre punktlighet och färre inplanerade stillastående tåg, men branschen upplever att trenderna just nu går i motsatt riktning. Trafikverket har nu inlett en dialog med branschen om att snarast ta fram en utfallsanalys, där Tågföretagen och våra medlemmar ser fram emot att bidra. Det är välkommet att Altinget i veckan belyst problematiken med kommentarer både från Trafikverkets experter och från Tågföretagen.

På Västra Stambanan – huvudstråket mellan Stockholm och Göteborg – väntar stora utmaningar med omfattande banarbeten under kommande år. Kanske är det på detta huvudstråk som underhållsskulden visar sig som allra tydligast. Vi har några tuffa år framför oss för resande och näringsliv, vilket återspeglas av Trafikverkets verksamhetsplan för stråket. I ett remissvar konstaterar vi att alla de åtgärder som upptagits i verksamhetsplanen är mycket angelägna. Den stora – och helt kritiska – frågan är dock om Trafikverket under kommande år kommer att ta tillräcklig hänsyn till behovet från samhälle och industri av optimal trafikering av stråket. Vårt svar är smarta upphandlingar av metoder och maskiner som tar minsta möjliga tid i spår, sekvensering av planering av åtgärder som optimerar omledning av trafiken under pågående arbete och hel del annat. Läs mer här.

Medielänkar vecka 35

Trafikverkets tal om mer kapacitet frustrerar tågbranschen

Efter två år med stora omvälvningar inom tågplaneringen uppger Trafikverket att tio procent mer kapacitet i planerat läge uppnåtts. Men uttalandena skapar stor frustration i näringen. Nu ska branschen och Trafikverket följa upp utfallet gemensamt.
Läs artikeln på altinget.se

Uppgifter till DN: Uppgörelse om järnväg Göteborg-Borås för 57 miljarder klar

En överenskommelse om ny järnväg mellan Göteborg och Borås via Landvetter flygplats – kostnadsberäknad till kring 57 miljarder kronor – uppges vara klar. Övriga parter i Västsverige har accepterat att Göteborgs stad får en slags rabatt på sin nota, enligt uppgifter till DN.
Läs artikeln på dn.se

Norrbotniabanan nära två miljarder dyrare än planerat

Bygget av den 27 mil långa järnvägen mellan Umeå och Luleå har blivit nära två miljarder kronor dyrare än planerat. Det visar en rapport som Trafikverket lämnat till regeringen.
Läs artikeln på dn.se

Punktligheten kan bli ännu sämre när SJ skrotar pendeln

Punktligheten mellan Stockholm och Uppsala är långt sämre än rikssnittet. Skillnaden mellan tågen som i dag finns att välja på är också stor, visar DN:s genomgång. Järnvägsanalytikern Thomas Tydal varnar nu för att läget riskerar att bli värre när SJ lämnar.
Läs artikeln på dn.se

SJ lägger ner pendlartrafiken mellan Stockholm och Uppsala

SJ fortsätter att lägga ner olönsam trafik. Näst på tur att skrotas är den populära ”Uppsalapendeln” som inte längre klarar konkurrensen med regionernas trafik. – Det är en fin trotjänarprodukt som går i graven, säger vd Monica Lingegård.
Läs artikeln på dn.se

Snälltåget kan ta över nattåg efter SJ

SJ har meddelat att de nattliga tågavgångarna från Göteborg med destination Jämtland läggs ner efter vintersäsongen 2024–2025. Nu uppger Snälltåget i ett pressmeddelande att företaget utreder möjligheterna för nattåg från Skåne via Göteborg till Jämtland och omvänt.
Läs artikeln på dn.se

Rödsvart blev grönvitt

MTRX har blivit VR. På måndagen var det högtidlig premiär för det första grönvita tåget mellan Stockholm och Göteborg. Men tågsättet gjorde en uppenbar tjuvstart på söndagen.
Läs artikeln på jarnvagar.nu