Vi ses väl i Almedalen?
Tågföretagen arrangerar tre seminarier i samarbete med flera organisationer under Almedalsveckan. Vi kommer prata kollektivtrafik, transporteffektivitet och hur Sverige växer med järnvägen.
Förutom seminarierna kommer vi delta i flera runda bordssamtal, möten och nätverksträffar kompetensförsörjning, upphandlad trafik och infrastruktur i södra Sverige. Även beredskap i kris är en fråga som är aktuell för oss under veckan. Hör av dig om du vill mötas upp på plats!
26 juni kl 10.00-11.00:
Plats: B-huset, Uppsala universitet, Huvudentrén Cramérgatan 3
Aktörerna inom kollektivtrafiken har antagit ett mål om att 2030 ska 4 av 10 resor vara kollektiva. För att nå mål om minskad klimatpåverkan från transportsektorn, ökad tillgänglighet och mindre trängsel i våra storstäder behöver fler resa kollektivt!
Branschen arbetar engagerat med en rad frågor men vi behöver också stöd rörande villkor och förutsättningar från politiken. Hur tänker nästa generations riksdagspolitiker? Vi har bjudit in företrädare för alla riksdagspartiernas ungdomsförbund att tillsammans med företrädare för den svenska kollektivtrafiken diskutera hur politiken med ändrade villkor kan bidra till att få fler att resa kollektivt.
Medverkande:
Tomas Byberg, Ordförande, Sveriges Bussföretag
Johan Wadman, VD, Svensk Kollektivtrafik
John Hultén, Föreståndare, K2 – Nationellt centrum för Kollektivtrafik
Bijan Zainali, Ordförande, Svensk Kollektivtrafik
Seminariet arrangeras av Tågföretagen i samarbete med Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag.
27 juni kl 9.30-10.15:
Plats: Hamngatan 1, trädgården, Maritim Mötesplats
Transportberoendet i samhället är stort och väntas fortsatt öka. Vikten av transporteffektivitet och fokus på omställning inom transportsektorn bör vara en avgörande del av utvecklingen av framtidens transporter. En given lösning, som kan underlätta dessa utmaningar, är intermodala transporter.
Att sträva efter transporteffektivitet är naturligt inom åkerinäringen, godsjärnvägen och sjöfarten, i grunden handlar det om den mest effektiva vägen från punkt A till punkt B. Ett av Sveriges klimatmål till 2045 är nettonollutsläpp av växthusgaser, det innebär att transportsektorn i princip måste bli helt klimatneutral. I dag står inrikes transporter för en tredjedel av Sveriges totala utsläpp. Transportsektorn har ålagts ett tufft beting att ställa om till följd av globala, europeiska och nationella krav om minskade utsläpp. Fram till 2040 är dessutom Trafikverkets prognoser att transportvolymerna kommer att öka med 50 procent. Därmed blir optimeringen av samverkan mellan väg, järnväg och sjöfart ett viktigt bidrag i omställningen. För att uppnå ökad transporteffektivitet krävs dock ett antal åtgärder på både kort, medel och lång sikt. Vilka insatser behövs från branschen? Vilka krav bör transportköparna ställa? Vad krävs från politiken? Det och mycket mer diskuteras under samtalet.
Medverkande
Anders Hermansson, vd, Föreningen Svensk Sjöfart
Gustaf Engstrand, Näringspolitisk chef, Almega Tågföretagen
Ulric Långberg, Samhällspolitisk chef, Sveriges Åkeriföretag
Åsa Coenraads, Näringspolitisk expert, Svensk Handel
Maria Stockhaus, Riksdagsledamot, M
Ulrika Heie, Riksdagsledamot, C
Lars Reinholdsson, vd, LBC Frakt
Johan Davidson, Statssekreterare, Landsbyggds- och infrastrukturdepartementet
Tomas Arvidsson, Transportindustriförbundet
27 juni kl 13.00-13.45 Industribroms eller industrilyft?
Plats: Svenskt Näringslivs trädgård, Hamngatan 3
Sveriges välfärd bygger på att vi har en konkurrenskraftig industri. En femtedel av godstransporterna går på järnväg. Många företag, framförallt i basindustrin, saknar andra alternativ än tåg. Men tågtransporterna fungerar inte tillräckligt bra, t.ex. ökar transporttiderna.
Sveriges välfärd vilar på en konkurrenskraftig industri. Den sysselsätter 800 000 personer och har en nyckelroll för den fossilfria omställningen. En femtedel av godstransporterna går på järnväg. För många företag, särskilt i basindustrin, finns inga andra alternativ än tåg. Men godstransporterna med järnväg fungerar inte tillräckligt bra, exempelvis ökar transporttiderna. Det råder dessutom kapacitetsbrist på flera sträckor, vilket gör att företag hindras att flytta över gods till järnväg. I internationell rankning ligger det svenska järnvägsnätet dåligt till och har ett sjunkande betyg. I en ny rapport har den samhällsekonomiska betydelsen av industrins järnvägstransporter analyserats. Analysen visar att 400 000 jobb påverkas av brister i järnvägssystemet och att industriinvesteringar på upp till 25 miljarder kronor per år hotas. Vad krävs för att få en bättre fungerande godstrafik på järnväg och mer kapacitet i järnvägsinfrastrukturen.
Medverkande:
- Henrik Dahlin, vd, Green Cargo
- Pär Helgesson, infrastrukturansvarig, SJ
- Mette Kahlin McVeigh, SVP Corporate affairs, Stora Enso
- Christina Friborg, Hållbarhetsdirektör, SSAB
Seminariet arrangeras av Omtag Svensk Järnväg.
28 juni kl 9.00 – 11.00:
Plats: Donnersgatan 6, Samhällsbyggararenan i Almedalen
Järnvägen utgör en energieffektiv ryggrad i transportsystemet och stöttar dessutom grön omställning. Hur vi möter den växande industrins behov av snabb kapacitetsökning. Hur vi kan bygga mer kapacitet i järnvägssystemet här och nu, med hjälp av till exempel industriell produktion?
Vi ser fram emot en spänstig dialog som belyser olika perspektiv och alternativa lösningar för att bygga snabbare och effektivare och för att möta industrins växande behov. Bland annat diskuterar vi följande teman: behovet och betydelsen av projektspecifika task forces och råd för att adressera breda utmaningar som förtroende hos kunder, målkonflikter vid underhållsarbeten av befintliga banor. hur vi möter den växande industrins behov av snabb kapacitetsökning hur vi kan bygga mer kapacitet i järnvägssystemet här och nu, med hjälp av till exempel industriell produktion, förenklade tillståndsprocesser och alternativa organisation- och finansieringsformer hur utvecklingen av transportsystemet i en viss region kan bidra till helheten I panelsamtal och konstruktiva diskussioner med politiker, näringslivet och branschens främsta företrädare utforskar vi olika aspekter av infrastrukturens roll i samhällsbygget.
Medverkande
Andreas Carlson, Infrastrukturminister
Björn Asplund, Swedtrain
Catharina Elmsäter-Svärd, Byggföretagen
Elin Swedlund, Skogsindustrierna
Henrik Dahlin, Green Cargo
Johan Wadman, Svensk Kollektivtrafik
Kristoffer Tamsons, JBS
Maria Franksen, Gothenburg RoRo Terminal
Maria Signal Martebo, Alstom
Maria Stockhaus, (M)
Mathias Wideroth, Scanlog
Monica Lingegård, Tågföretagen
Nils Paul, Svenskt Näringsliv
Peter Norman, samordnare Arlanda
Roberto Maiorana, Trafikverket
Stefan Gustavsson, FSJ
Thomas Morell, (SD)
Tina Petersson Lind, Ikea AB
Ulrika Heie, (C)
Seminariet arrangeras av Tågföretagen i samarbete med Swedtrain, Järnvägsbranschens Samverkansforum – JBS, och Train & Rail