Infrastrukturinvesteringarna måste öka
Inriktningen för statens infrastruktursatsningar 2026–2037 är under framtagande. Den 5 mars bjöd 2030-sekretarietet in branschen att dela med sig av sina prioriteringar. Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef Tågföretagen, inledde med att konstatera att dagens ram på cirka 1 000 miljarder inte räcker för framtidens behov.
Se 2030-sekretariatets webbinarium Nationella planen – Branschen presenterar sina prioriteringar (Gustaf Engstrand pratar cirka 24 minuter in i sändningen.)
Det finns många hinder som behöver rivas för att Sveriges tillväxt ska nå sin fulla potential. Bland annat att matcha landvägar när Fehmarn Bält öppnar, nyindustrialiseringen i norr, kraven kring Nato-medlemskapet, med mera.
Inriktningsunderlaget från Trafikverket går från investeringar i infrastruktur till underhåll. 434 miljarder blir 537 miljarder för underhåll och investeringarna går från 522 miljarder till 418 miljarder.
Tågföretagens prioriteringar i förslaget till remissvar är:
- Infrastrukturinvesteringarna måste öka som andel av BNP, från dagen 0,7 procent till 1970-talets 2 procent.
- Stråkperspektiv för nationella gods- och persontrafikflöden
- De största projekten planers och genomförs i en egen organisation med egen finansiering.
- Utveckla de samhällsekonomiska kalkylerna. I dagens kalkyler är vägen överskattad och järnvägen underskattad.
- Kapacitetsbrist och underhållsskuld
- Underhållsmetoder – ekonomiska incitament för avstängningar. Det här jobbar Trafikverket aktivt med och har bland annat inrättat Västra stambanerådet för samverkan kring underhåll av Västra stambanan.
- Byggmetoder. Diskussioner om nya byggmetoder som till exempel landbroar fortsätter.
- CEF-strategi. Kan Sverige få mer EU-medel att finansiera järnväg?
Ulric Långberg, samhällspolitisk chef Sveriges Åkeriföretag, betonade vikten av ökad transporteffektivitet i logistikkedjorna. En fråga som Tågföretagen tillsammans med Sveriges Åkeriföretag och Svensk Sjöfart har samarbetat kring under lång tid.
Remissvaren på Trafikverkets inriktningsunderlag ska lämnas in senast den 15 april.