Växla upp spårväxlarna
Under veckan fortsatte Ekots granskning av problemet med gamla och trasiga spårväxlar. Vi förutsätter att Trafikverket tar frågan på största allvar och vi ser fram emot svar på det och mycket annat i februari 2024 när Trafikverket levererar sitt svar på regeringsuppdraget att ”redovisa åtgärder för att stärka järnvägsunderhållets genomförande och järnvägstrafikens robusthet, tillförlitlighet och punktlighet”.
Sverige har nu en mycket låg statsskuld och de rigida ramarna för budgetprocessen har begränsat möjligheterna att föra en aktiv finanspolitik som skulle möjliggjort större offentliga investeringar i exempelvis infrastruktur. I veckan lades Långtidsutredningen fram, som bidrar med viktiga pusselbitar och regelförslag som kan innebära exempelvis att överskottsmålet avskaffas och ersätts med ett balansmål. Övergången till ett balansmål frigör tiotals miljarder i reformutrymme och förhoppningsvis kan en del av dessa styras till infrastrukturinvesteringar för ett starkare samhälle med ökad konkurrenskraft. Ett centralt förslag från utredningen är att skapa mer utrymme för klimatinvesteringar.
Uppdateringen av Tidöavtalet kommer innefatta samverkan kring infrastrukturfrågorna och i synnerhet kommande infrastrukturproposition. Det är välkommet som ett första steg mot mindre ryckighet i de stora infrastrukturbesluten som behöver brett politiskt stöd, helst av flertalet politiska partier.
Villkoren för schemaändringskorridoren är nu färdigredigerade och inskrivna i kollektivavtalet för spårtrafik. De börjar gälla den 1 mars 2024. Läs mer här.
Vi hörs en sista gång i år på onsdag nästa vecka.
Den 29 januari 2024 är det dags för den sjuttonde upplagan av European Railway Award i Bryssel. Evenemanget anordnas av CER och UNIFE och samlar järnvägsbranschen i Europa för en kväll med intressanta paneldiskussioner, prisutdelning och mingel. Då Belgien är ordförande i Europeiska rådet under första halvan av 2024 är en av kvällens talare den belgiska transportministern Georges Gilkinet, följt av bland annat prisutdelning för ”Skills of Rail” som delas ut som en del av European Year of Skills.
Läs mer om programmet och anmälan. Hoppas vi ses där!
Tågföretagen välkomnar att Tullverket har genomfört en konsekvensutredning av godstransporter på järnväg (TFS 2016:2) men ställer sig, likt flertal andra aktörer inom branschen, starkt kritiska till att dagens förenklade tullförfarande för godstransporter på järnväg upphävs. Vi konstaterar kraven är omfattande och inte tillräckligt utredda för att kunna träda i kraft om drygt två månader. Läs mer
Trafikverket om de felaktiga spårväxlarna
Felaktiga spårväxlar är orsaken bakom flera tågförseningarna, enligt Ekots granskning. Granskningen kan också visa att Trafikverket vetat om problemet med gamla och trasiga spårväxlar. Hör Alexander Gagliano, reporter på Ekot som genomfört granskningen, och Malin Holen, chef för underhållsverksamheten på Trafikverket.
Lyssna på sverigesradio.se
Sverige behöver en systematisk finanspolitik
Det finns starka skäl för att finanspolitiken bör ta en större roll i det systematiska stabiliseringsarbetet, skriver nationalekonomen Karl Walentin apropå den nyligen publicerade Långtidsutredningen.
Läs artikeln på di.se
Gunnar Strömmer, här har du en möjlighet att infria ett löfte!
Lagrådet sågar regeringens plan på tillfälliga id-kontroller. Justitieminister Gunnar Strömmer, här har du en utmärkt möjlighet att infria ett löfte.
Läs artikeln på aftonbladet.se
Nu prioriterar vi infrastrukturen
Underhållet för det svenska väg- och järnvägsnätet måste stärkas. Bristerna drabbar vanliga resenärer och den viktiga industrin, skriver Tidöavtalets samarbetspartier.
Läs artikeln på di.se
Planeringschefen: Vi ska inte upprepa detta igen
Efter det senaste årets havererade tågplaneringsarbete ser ansvariga chefen på Trafikverket ljuset i tunneln. Nya rutiner för rekrytering, utbildning och stöd till personal ska bland annat göra arbetsmiljön drägligare för trafikplanerarna, säger hon.
Läs artikeln på altinget.se
Trafikverket släpper ny tågplan efter förra kaoset: ”Lärt oss läxan”
Trafikverket gick från papper och penna till ett digitalt planeringssystem. Då blev det kaos på den svenska järnvägen – men det ska inte hända igen med den nya tågplanen. – Det här är en historisk dag, säger trafikdirektör Anna Ericsson.
Läs artikeln på aftonbladet.se
Infrastruktur tas in i Tidöavtalet – SD: Politiken måste sätta ner foten
Sverigedemokraterna får formellt nu inflytande över den kommande infrastrukturpolitiken genom tilläggen i Tidöavtalet. Men den trafikpolitiska talespersonen är inte främmande för tanken att dela med sig av inflytandet till än fler, så länge som man är överens om grunderna.
Läs artikeln på altinget.se
Tågåret 2023 wrapped
Som traditionen bjuder avslutar vi året med att låta prominenta gäster sammanfatta det gångna tågåret. Det uppdraget har i år helt utan inbördes tågordning gått till Anna Ericsson som tillträdde som trafikdirektör på Trafikverket i februari samt Henrik Dahlin som bytte fönstertåg (MTR) till fönsterlöst (Green Cargo) så sent som i höstas. Det blir ett samtal om året som gått, om hjältar och hårt arbete men också om förväntningarna på T24.
Lyssna senaste avsnittet av järnvägspodden