Valspecial: järnvägen
Med drygt en vecka kvar till valet är den politiska debatten i full gång. Även om lag och ordning, sjukvård och skola är i den mediala brännpunkten är trots allt klimatfrågan, den gröna omställningen och energiförsörjningen på många sätt högt upp på partiernas agenda.
I Tågföretagens reformagenda som presenterades under våren listas 50 prioriterade områden för bland annat grön omställning, transporteffektivitet och ökat kollektivt resande. En stor del av omställningen sker genom att flytta över transporter till järnvägen, genom att investera mer i järnvägen och i synnerhet snabb utbyggnad av nya stambanor.
Med detta sagt är det intressant att summera hur våra partier ställer sig till just järnvägen. Här hittar du Tågföretagens sammanställning av partiernas ställningstagande kring nya stambanor och järnvägssatsningar.
Inför valet 2018 fick partierna svara på hur de ställer sig till utbyggnaden av nya stambanor och läget såg relativt likadant ut som idag. De partier som är mest positiva till nya stambanor är V, MP och C följt av S. De partier som är mest negativa är KD, M, L och till sist SD som helst inte vill se nya stambanor. Argumenten mot nya stambanor är främst finansieringen där de partier som är mer negativa anser att mer borde satsas på underhåll och ökad kapacitet på befintliga banor. De mer positiva partierna menar att projektet kan finansieras via lån, att snabbare utbyggnad kan ske med ny teknik och att nya stambanor är avgörande för att nå ambitiösa klimat- och miljömål.
Nationell plan 2022-2033 som antogs i början av sommaren och som Trafikverket nu tar fram en genomförandeplan för, har kritiserats av bland annat oppositionen, i synnerhet av M. Tidigare har MP och V varit kritiska till vissa motorvägsbyggen i planen. Vid ett eventuellt regeringsskifte vill M riva upp nationell plan och minska satsningarna på järnväg samt snabba upp vägbyggen.
Vi vill slutligen passa på att slå ett slag för årets Järnvägsdag den 29 november, som vi arrangerar tillsammans med Swedtrain. Teman i år är framtidens järnväg, mobility-as-a-service och intermodalitet. Biljetterna är släppta och vi hoppas att vi ses där!
Trafikverkets gd: Förstår att regeringen vill ha bättre koll på pengarna
Trafikverkets nya generaldirektör har fått det hett om öronen redan efter några månader på posten. I en intervju med Altinget trycker Roberto Maiorana bland annat på vikten att komma tillrätta med kostnadskontrollen. Han ger också sin syn på orsakerna bakom sommarens tågkaos. Läs artikeln på altinget.se
M saknar svar på hur transportmålet ska nås
Det kan ha varit naivt av Moderaterna att gå med på den reduktionspliktsplan som sattes 2021, enligt partiets trafikpolitiska talesperson Maria Stockhaus. Men när partiet nu vill sänka nivåerna för reduktionsplikten, så saknas politik för att täppa igen den uppkomna utsläppsmålsluckan.
Läs artikeln på altinget.se
Germany’s Ultra-Cheap Train Ticket Saved 1.8 Million Tons of CO2
Germany’s three-month experiment with super-cheap public transport reduced carbon dioxide emissions equivalent to powering about 350,000 homes for a year.
Läs artikeln på bloomberg.com
Tågresans klimatpåverkan – här är facit
Du har tågluffat till Spanien i sommar, tagit tåget till konferensen i Bryssel, planerar att utnyttja det nya direkttåget till Hamburg… Snart kommer frågorna om det faktiskt gör någon skillnad för klimatet, och påståendena om att tågen ändå går på kolkraft. Miljö & Utvecklings krönikör Mattias Goldmann har undersökt tågens utsläpp i 12 europeiska länder.
Läs artikeln på miljo-utveckling.se
Så vill partierna klara satsningar på vägar och järnvägar
Partierna har olika tankar om hur man ska få pengarna att räcka till alla väg och järnvägssatsningar som behöver göras framöver. Synen på de nya stambanorna för höghastighetståg splittrar, liksom frågan om större andel än idag ska satsas på väg eller järnväg. En del är öppna för att finansiera flera projekt genom avgifter och ett par partier är beredda att kraftigt öka de statliga anslagen framöver.
Läs artikeln på sverigesradio.se
Järnvägsfrämjandet: Tre partier toppar listan som mest järnvägsvänliga
Medan några av riksdagens partier vill satsa på höghastighetsbanan är andra partier mer skeptiska. Det visar Järnvägsfrämjandets kartläggning av riksdagspartiernas järnvägspolitik.
Läs artikeln på altinget.se
Vad tycker partierna i frågor kring järnvägstrafik?
Järnvägsfrämjandet har inför valet 2022 skickat ut en enkät med järnvägsrelaterade frågor om följande områden till riksdagspartierna.
Läs artikeln på jarnvagsframjandet.se
Det tycker partierna i fyra infrastrukturfrågor
11 september är det val till riksdagen. Byggkoll har frågat samtliga riksdagspartier vad de tycker i fyra olika frågor som rör infrastrukturen. Det här är deras svar.
Läs artikeln på byggtjanst.se
Vallöften – Det här lovar partierna i valet 2022
M vill införa ett nytt äldrefridsbrott. S vill fördubbla antalet laddstolpar. SD vill förstatliga a-kassan. C vill inrätta en frivillig cyberkår. V vill ha avgiftsfri förskola. Altinget listar partiernas valutspel fram till valet.
Läs artikeln på altinget.se
Flera partier vill riva upp nationella planen – branschorganisation positiv
Moderaterna vill göra om den stora nationella planen för infrastruktur vid ett matkskifte. Hos Transportföretagen välkomnas initiativet – särskilt om underhållet prioriteras upp: ”Det är samhällsekonomiskt lönsamt mest lönsamt att vårda det vi har”, säger Anders Josephsson.
Läs artikeln på altinget.se