Tydlig riskfördelning möjliggör alternativ finansiering av infrastruktur
Vi behöver snabba upp infrastrukturutbyggnaden och alternativ finansiering bidrar med ett öppet fönster av möjligheter. Det finns inga legala hinder och EU:s regelverk stödjer, det finns en lång rad exempel att inspireras av både internationellt och nationellt (Öresundsbron, Arlandabanan, kommunal fastighetsutveckling), det finns potentiella objekt för alternativa finansieringslösningar i Sverige och inte minst – Sverige behöver investeringar. Allt detta framgick av ett framåtblickande seminarium i riksdagen organiserat med deltagande av ett nätverk av finansieringsexperter.
Konsultfirman WSP:s Fredrik Bergström och Björn Westerberg – tidigare vd Tågoperatörerna – höll i trådarna tillsammans med Trafikutskottets förste vice ordförande Anders Åkesson (C). En rad engagerade riksdagsledamöter av olika färg ställde frågor och det bestående intrycket är att det nu finns en god vilja att pröva nya koncept. Det strikta finanspolitiska ramverket innebär att riskfördelningen mellan privat och offentligt hamnar i brännpunkten. Tydlig och smart fördelning av risk – och intäktsströmmar från driften – lägger grunden för att realisera den politiska viljan i Sverige.
Branschens egna politiska förslag för att utveckla kollektivtrafiken diskuterades på ett möte med riksdagens trafikutskott i veckan. Pierre Sandberg, Tågföretagen, Johan Wadman, Svensk Kollektivtrafik och Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, presenterade läget under pandemin, hur kollektivtrafiken återhämtar sig samt branschens gemensamma satsning för en nystart av kollektivtrafiken. Kollektivtrafiken bidrar inte bara till att lösa den akuta klimatkrisen utan även till att skapa förutsättningar för människor att leva och arbeta där de vill. En lång rad frågor var uppe till diskussion, såsom bidrag för att kunna genomföra ERTMS, bränslepriser och biljettpriser, bussförarbrist och förslaget om reformerat reseavdrag. Läs mer här.
Vardagsresandets klimatutsläpp råder vi alla över, läs mer i DN:s översikt över klimatsmart resande. Och det är hög tid att planera tågsemestern på hemmaplan. Stalltipset är att det är bråttom redan nu eftersom passkaoset innebär en högre grad av inhemskt semestrande!
Trevlig helg!
I en analys skriver RailTech om de första 10 åren av konkurrens i 360 km/h mellan Milano och Rom. Effekterna är exempelvis lägre biljettpriser, bättre service, fler avgångar och minskat resande med flyg. De viktigaste lärdomarna för framgångsrik konkurrens på järnvägen lyfts fram i artikeln på railtech.com.
Utan offentlig upphandling hade vi inte varit där vi är i dag då hälften av vår omsättning kommer därifrån. Det är en kompetens i sig att kunna delta som anbudsgivare till offentliga beställare. Det framhåller Karl Johan Börjeson, vd ProTrain AB. Läs hela intervjun
Res klimatsmart i vardagen – så stora är resealternativens utsläpp
Cykeln, tåget eller bilen? Allt fler tänker på miljön när de tar sig till arbetsplatsen eller konferensen. Hur mycket utsläpp bidrar dina vardagsresor till?
Kolla i DN:s sammanställning.
”Hög tid att prioritera svensk produktivitet”
Sverige bör överväga att under en period underbalansera statsbudgeten och investera i infrastruktur, realkapital och humankapital för vända den negativa produktivitetstrenden. Det skriver Klas Eklund och Daniel Lind.
Läs artikeln på svd.se
Branschen mötte Trafikutskottet
Under onsdagen träffade företrädare för kollektivtrafiken, Riksdagens trafikutskott för att presentera och diskutera kollektivtrafikens framtid och effekter av pandemin. Med på mötet deltog Johan Wadman, Svensk Kollektivtrafik, Pierre Sandberg, Tågföretagen och Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag.
Läs artikeln på rt-forum.se
Premiär för SJ nattåg Stockholm-Hamburg 1 september
1 september är det premiär för SJs nya nattåg Stockholm-Hamburg. Det är starten på en daglig, året-runt trafik med tåg mellan Sverige och Centraleuropa. Den 27 april startade biljettförsäljningen, enligt ett pressmeddelande.
Läs artikeln på travelnews.se