Välkomna tillbaka!
Så äntligen togs beslutet att förbereda för steg 4 (av 5) i regeringens avvecklingsplan av restriktioner vilket meddelades av regeringen i tisdags. För Sveriges tågföretag är det glädjande nyheter när vi äntligen kan ta emot våra resenärer fullt ut igen då Folkhälsomyndighetens råd om att arbeta hemifrån tas bort och en återgång till arbetsplatsen kan inledas. Vi är många som saknat det fysiska mötet som kontoret står för men även möjligheten att sätta oss på ett tåg mot nya äventyr. Det är fascinerande hur snabbt vi lyckades ställa om samhället till den nya förutsättningar som pandemin krävde av oss och lika fascinerande är det att se hur snabbt vi ställer om till en återgång till en normal vardag. Göteborgsvarvet är ett fint exempel på det, där man först ställde in loppet som skulle gått av stapeln i september, men bara några timmar efter nyheten om att restriktionerna lättas åter meddelade: Göteborgsvarvet kan eventuellt blir av senare i år! Det som återstår av restriktioner efter den 29 september – steg 5 – handlar framför allt om att stanna hemma när man är sjuk, hålla avstånd och ha god handhygien.
Sverige har en stark ekonomi och står redo för återstart efter pandemin. Inför budgetpropositionen 2022 hade finansminister Magdalena Andersson utlovat inte mindre än 74 miljarder i reformutrymme. Ett par av dessa miljarder har aviserats för väg- och järnvägsunderhåll. Det är välkommet att regeringen ser det eftersatta underhållet som prioriterat, men det behövs ännu mer för att betala av den stora underhållsskulden som fortsätter att öka.
En möjlighet att redan i höst träffas fysiskt hela branschen är på Järnvägsdagen 2021. Se till att ni anmäler er i tid då platserna är begränsade!
Redan i nästa vecka har du möjlighet att träffa oss, men än så länge digitalt. Fokusgrupp Säkerhet & beredskap bjuder in till Cybersäkerhetsdagen där vi kommer få ökad kunskap om cybersäkerhet och cyberrelaterade hot med frågor som vad är cybersäkerhet, utveckling och erfarenheter inom området samt lagstiftningen inom området.
Nu är förberedelserna i järnvägsbranschens Employer Value Proposition-arbete färdigt och det är dags att möta branschen för att forma vår gemensamma budskapsplattform. Arbetet görs genom att inledningsvis undersöka två perspektiv: det strategiska och det interna. Under de kommande veckorna genomförs ledningsintervjuer, enkäter till ett 30-tal företag inom branschen. Intervjuerna och svaren ligger sedan till grund för branschens gemensamma budskapsplattform som väntas vara klar i slutet på året.
Vi vill också passa på att tipsa om den branschgemensamma utbildningen för operativ personal som Trafikverket bjuder in till. Utbildningen bidrar till ökad kunskap och förståelse för gemensamma arbetssätt och hur dem praktiskt tillämpas hos både Trafikverket och järnvägsföretagen.
Trevlig helg!
Malmös hamn planeras bli centrum för hållbara transportlösningar
Malmös hamn fortsätter utvecklingen mot att bli en viktig hubb för en nordeuropeisk transportkorridor. Det nederländska logistikföretaget Westerman Multimodal Logistics vill utöka sin befintliga anläggning i hamnen i Malmö.
Läs artikeln på it-hallberhet.se
Kontrakt tecknat för direkt järnvägsförbindelse mellan Łódź och Wrocław
Företaget Solidarity Transport Hub (Centralny Port Komunikacyjny, CPK) tecknade nyligen ett förstudiekontrakt för byggandet av en direkt järnvägsförbindelse mellan de polska städerna Łódź och Wrocław.
Läs artikeln på jarnvagsnyheter.se
Stora satsningar på transportsektorn i regeringens budgetförslag
Regeringen har i den kommande budgeten presenterat satsningar på över tre miljarder under 2021 samt fyra miljarder under 2022 på olika trafikslag. Förslagen har fokus på en grön omställning av transportsektorn.
Läs artikeln på infrastrukturnyheter.se
Cementa: ”Bred samverkan krävs för en trygg cementförsörjning”
Idag arrangerade Cementa en presskonferens för att beskriva de åtgärder som företaget arbetar med för att säkra leveranserna av cement till den svenska marknaden. Cementa gav också sin syn på vad som krävs i samverkan med politik och myndigheter för att trygga cementförsörjningen i Sverige på kort och lång sikt.
Läs artikeln i svenskbyggtidning.se