Det långa resandets renässans
”Stål mot stål svischar det fram. Om elen är ren, inga utsläpp. För 100 år sedan ställde järnvägen om det moderna samhället. Kan den göra det igen?” Vårt svar på den frågan – som ställs i inledningen i förra veckans Klotet i P1 – är ett rungande ”ja”.
Det var ett fint reportage om tågets förutsättningar i en föränderlig tid. SJ:s Dan Olofsson bidrog med många insikter om nattågets förutsättningar och menar att klimatdebatten givit nattågen ett uppsving. Bilden bekräftades av Snälltågets Marco Andersson. Fortfarande är dock priskonkurrensen med flyget ett av de största hindren, och det är i själva verket orsaken till den nedgång som resandet med nattåg upplevt sedan 1990-talet. I dessa tider tillkommer fler och fler nattågsförbindelser inom Europa. Just nu pågår även Trafikverkets upphandling av nattåg till kontinenten. Resultatet av upphandlingen får vi efter sommaren. Tågföretagens medlem Snälltåget har valt att inte delta i upphandlingen och har riktat kritik mot att det genomförs en upphandling som bygger på skattefinansierad trafik som delvis konkurrerar med Snälltågets befintliga biljettfinansierade trafik. Snälltåget förespråkar i stället att politiken ska fokusera på att förbättra förutsättningarna för internationell tågtrafik över Europas gränser genom att förenkla och sänka kostnaderna – exempelvis sänkta banavgifter för prioriterad trafik – snarare än att upphandla trafik.
I Frankrike finns en lång historik av tågsatsningar. Nyligen återstartades nattåget Paris – Nice. Senast 2030 ska tio nattågslinjer finnas i Frankrike och ut i Europa, varav en med slutdestination Malmö. Drastiska förbud mot flygresande kommer att kopplas till ett stödpaket till flyget på 70 mdr kronor. Tanken är att om en tågsträcka är kortare än 2,5 timmar så ska inrikesflyg på sträckan förbjudas.
Ur veckans mediebevakning noterar vi särskilt att Heidelberg Cement-koncernen, där svenska Cementa ingår, meddelat att man avser att bygga världens första klimatneutrala cementfabrik i Slite på Gotland. Med ett betongbeting från staten som garant – via krav i offentlig upphandling – av stora volymer klimatneutral betong så ändras miljökalkylen för stora infrastrukturprojekt i grunden. Den bästa katalysatorn för ett sådant industriprojekt är nya stambanor på bropelare.
Banavgiftsrabatterna på 1,37 mdr kronor kommer enligt uppgift från Infrastrukturdepartementet att hanteras i en höständringsbudget i september. Inom kort skickas ett förslag i form av en promemoria ut på snabbremiss. Vi håller er uppdaterade.
Där väg och järnväg möts. Det är vad plankorsning handlar om. Tåg kan ha en stoppsträcka på flera kilometer. Det betyder att trafikantens uppmärksamhet är central för att förhindra olyckor, att notera vägmärken och signaler och se upp för tåget. Tillsammans med ytterligare 53 länder uppmärksammar vi i Sverige en ökad säkerhet vid plankorsningar. Trafikverket arbetar systematiskt med att förbättra säkerheten vid plankorsningar och en del av arbetet är att uppmärksamma internationella plankorsningsdagen. Läs mer på trafikverket.se
Om nya snabba tåg genom Sverige. Men var ska stationerna för höghastighetstågen ligga, i centrum eller utanför stadskärnan? Hör också om ett bortglömt grönt kulturarv som återupptäckts: stationsparkerna och de omfattande järnvägsplanteringarna. Lyssna på sverigesradio.se
Cementjätte ska bygga CCS-anläggning i Slite
Heidelberg Cement-koncernen, där svenska Cementa ingår, meddelar i ett pressmeddelande att man avser att bygga världens första klimatneutrala cementfabrik i Slite på Gotland.
Läs artikeln på branschaktuellt.se
CCS-satsningen på Gotland – så tycker experterna
Fånga in koldioxid? Kommer det här verkligen fungera? Frågorna var många när regeringen i förra veckan gav sitt stöd till CCS-satsningen på cementfabriken i Slite på Gotland – en fabrik som producerar tre gånger mer koldioxid än allt inrikesflyg i Sverige. Dagens PS frågade tre ledande experter i Sverige på CSS-teknik (Carbon Capture and Storage).
Läs artikeln på dagensps.se
Stort intresse för att fånga in och lagra koldioxid
Det finns ett större intresse från industrin för CCS – att fånga in koldioxiden vid skorstenen och sedan lagra den. Det säger Filip Johnsson, professor i energiteknik på Chalmers tekniska högskola, efter veckans nyhet att Cementa i Slite ska börja med CCS i stor skala 2030. ”Företagen har börjat ta det här på mycket större allvar”, säger han.
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se
”Vi kan till och med få en järnväg på köpet!”
Med de orden inledde Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen, inledde veckans seminarium hos Byggföretagen om järnvägen till framtiden – på nytt spår för klimatomställningen, som innehöll djupdykningar i EUs klimatpolitik, cirkulär ekonomi och klimatneutral betong. Lyssna på ett spännande och hoppingivande seminarium om möjligheterna med byggande av nya stambanor med broteknik på betongfundament.
Snart går nattågen från Malmö till Berlin igen
Årets första nattåg mot den tyska huvudstaden avgår från Malmö den 27 juni. Eftersom tågfärjan slutat gå tar Snälltåget en ny väg genom Danmark och gör ett stopp i Hamburg. Magnuz Abrahamsson i Lund har jobbat upp en stor Berlinlängtan under pandemin. Men han har vissa önskemål för att välja tåget.
Läs artikeln på sydsvenskan.se
Flera länder satsar på nattåg
Klimatkrisen har lett till ett ökat intresse för tågresande, och nu spirar vad en del kallar för nattågens renässans.
Lyssna på Vetenskapsradion Klotet
Fack och arbetsgivarna gör tummen upp för las-paketet
Facken och arbetsgivarna är samfällt nöjda med regeringens besked i las-frågan. – Nu återtar parterna kontrollen av arbetsmarknadens regering, säger PTK:s förhandlingschef Martin Wästfelt.
Läs artikeln på dn.se
Gods & blandat med Hector Rails vd Claes Scheibe
I årets sjunde avsnitt av Järnvägspodden fortsätter vi lägga vårt godspussel. Det blir flexibelt värre när vi går direkt på pudelns kärna och möter Claes Scheibe, Vd för Hector Rail, med frågor om hur livet som avtalskund och godsföretag lever 2021!
Lyssna på trafikverket.se