Hälften av resenärerna – alla kostnader kvar
För järnvägens persontrafik ledde dock de nya riktlinjerna omedelbart till fler avbokningar. Resandet minskade med närmare 50 procent under vecka 43–45. Vi kan även se ett ändrat beteende hos resenärerna som avvaktar med både bokningar och avbokningar till dagen före avgång. Till detta ser vi också ökade sjuktal i branschen kopplat till de nya karantänsreglerna för familjemedlemmar och fortsatt stor försiktighet vid minsta symptom. Detta händer alltså i vår bransch som – sedan pandemins inträde – tappat nära häften av resandeunderlaget men där kostnadssidan fortsatt är lika stor. Järnvägsföretagen möter nya utmaningar varje dag och planeringshorisonten är på dagsbasis. Frågan är hur länge vi kommer att klara av att fortsatta leverera på det sätt som förväntas av samhället, utan lättnader exempelvis i form av sänkta banavgifter, vilket numera stöds av EU-lagstiftning.
Vi har idag fyllt på nyhetsbrevet med medielänkar från senare tid där exempelvis nya stambanor åter väckt politiskt intresse. Bakgrunden är att Trafikverkets preliminära underlag avseende utbyggnadsalternativ för nya stambanor pekat ut externa stationslägen som det enda sättet att klara ett tillyxat tak på 205 miljarder för utbyggnaden. Vi kryddar med ett par artiklar som speglar att utgången av det amerikanska presidentvalet kan leda till en renässans för järnvägen. Den kommande administrationen under ledning av ”Amtrak Joe”, som dagpendlat mellan Wilmington och Washington i sedan 1970-talet, har ett ambitiöst program för utveckling av USA:s järnvägssystem.
Trevlig helg!
Medielänkar vecka 46
Debatten om Nya stambanor – Trafikverkets kompletterande uppdrag
Regeringen skärper tonen mot Trafikverket: Järnväg och väg måste byggas billigare
Regeringen har hoppats klara bygget av den omdiskuterade ”höghastighetsjärnvägen” till en kostnad av högst 205 miljarder. – Vi kan inte bygga dyrare än i andra länder. Vi såg i fjol ett trendbrott uppåt. Vi måste helt enkelt få mer järnväg för pengarna, säger Tomas Eneroth i en artikel i DN.
Läs artikeln på dn.se
Trafikverket: Pengarna räcker inte till fler stationer
Trafikverket svarar nu på kritiken från kommuner och regioner om nya höghastighetsbanor. Pengarna regeringen har avsatt räcker inte till fler stationer, hävdar myndigheten.
Läs artikeln på dagenssamhalle.se
Bantad snabbjärnväg får tummen ner
En kör av kritiska röster har höjts utanför storstäderna sedan Trafikverket nyligen presenterade sin skiss på en bantad höghastighetsjärnväg.
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se
V vill skrota förslag om billigare höghastighetståg
Trafikverket konstaterade nyligen att många tågstationer måste läggas utanför stadskärnorna om man ska hålla budgeten på 205 miljarder kronor.
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se
Trafikverket: Bantad snabbräls gynnar storstäder mest
En höghastighetsjärnväg för 205 miljarder, istället för 245 miljarder kronor, gynnar storstäderna mer än de mindre städerna.
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se
Debatten om elvägar
”Glöm inte den effektiva järnvägen, Eneroth”
Även om vägtrafiken elektrifieras förblir järnvägen mer energieffektiv. Långväga transporter samt medeldistans är bäst med tåg och därför behövs satsningar på järnvägen, skriver Björn Asplund, Swedtrain, i en debattartikel på Svd.
Läs artikeln på svd.se
”Järnvägarna förbrukar mindre energi”
Varje ton som flyttas över till järnväg betyder lägre energiförbrukning och är ett viktigt bidrag för att nå klimatmålen. Det skriver Björn Asplund, Swedtrain, i en slutreplik.
Läs artikeln på svd.se
”Elvägar är ett slag i luften som blockerar nya järnvägar”
DEBATT. Elmotorvägar är ännu bara ett forskningsprojekt. Satsning på elvägsprojekt stjäl pengar från järnvägsinvesteringar och minskar sannolikheten att vår järnväg byggs ut, skriver Ulf Flodin, Järnvägsfrämjandet.
Läs artikeln på nyteknik.se
Järnvägsutveckling i USA
US election: could Joe Biden spark a Second Great Railroad Revolution?
Satsningar på järnvägen med ny administration i USA.Läs artiklen på railway-technology.com
Joe Biden’s love of Amtrak tells us how he would govern
The moderate policies driving our passenger rail system reflect Biden’s pragmatic approach
Läs artikeln på washingtonpost.com