Riksdagens ja till infrastruktursatsningar
Som vi tidigare framhållit är det en välkommen satsning på järnvägen och en kraftig ökning av järnvägsunderhållet som regeringen aviserar. Men vi tvingas också konstatera att beloppet 125 miljarder kronor – utslaget över perioden – inte räcker till för att inleda avbetalningen av den enorma underhållsskuld som byggts upp under årtionden.
Av särskilt intresse för järnvägen är några av de tillkännagivanden, eller uppmaningar, som riksdagen riktade till regeringen, bland annat:
- Regeringen bör ta fram en nationell strategi för gränsöverskridande järnvägstrafik för att minska sårbarheten i transportsystemet.
- Regeringen bör verka för att det fortsatta införandet av det EU-gemensamma signalsystemet, ERTMS, sker i nära samarbete med branschen och att det samordnas med våra nordiska grannländer, men även med länder i övriga Europa såsom Tyskland. Dessutom bör driftstörningar minimeras.
- När Trafikverket ska ta beslut om investeringar och upphandlingar i väg och järnväg framhåller riksdagen att Trafikverket bör göra en bred analys av vilken metod som ger störst effektivitet, nytta och produktivitet samt uppmuntrar till innovation. Regeringen borde se till att Trafikverket gör sådana breda analyser.
Tågoperatörerna har inför riksdagens beslut påtalat vikten av att det genomförs hållbara analyser om utrullning av ERTMS på vår järnvägsinfrastruktur med hänsyn till kostnad, teknisk funktionalitet och risk för överflyttning från järnväg till väg. Trafikutskottets överväganden innehåller ett flertal intressanta tankar och förslag som det kan vara värt att återbesöka i det fortsatt intensiva arbetet i frågan om hur och när ERTMS ska rullas ut i Sverige och Europa.